لینک های دسترسی

Breaking News

ملا برادر در راس هیاتی برای اشتراک در مراسم تدفین ابراهیم رییسی به ایران رفت


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و همراهانش روز یکشنبه در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند.
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و همراهانش روز یکشنبه در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که هیاتی به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا برای اشتراک در مراسم تشییع جنازه و تدفین ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران و همراهانش که در سانحۀ هوایی کشته شدند، به تهران رفته است.

این وزارت روز چهارشنبه ۲۲ می (دوم جوزا) با نشر خبرنامه‌ای گفت که عبدالغنی برادر را در این سفر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان همراهی می‌کند.

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان نیز گفته است: "معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رییسی، رییس جمهور فقید در تهران پایتخت ایران به نمایندگی از امارت اسلامی [حکومت طالبان] و مردم افغانستان به مقامات دولتی این کشور، خانواده مرحوم و مردم ایران مراتب تسلیت عرض می‌نماید".

پیش از برگزاری مراسم تدفین پیکر رییسی در مشهد، مراسم وداع با پیکر وی در تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران برگزار شده است.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که در مراسم تشییع جنازه رییسی، هیات‌هایی از ۵۰ کشور حضور خواهند یافت.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، ۱۰ هیات روسای دولت، ۲۰ هیات در سطح وزرا و مابقی در سطوح مختلف به سرپرستی روسای مجلس و نمایندگان ویژه در این مراسم اشتراک خواهند کرد. در میان سران کشورها، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز شامل است.

ستاد برگزاری مراسم قربانیان سانحه هوایی در ایران اعلام کرده است که مراسم تشییع و تدفین پیکر ابراهیم رییسی ظهر پنجشنبه ۲۳ می (سوم جوزا) در شهر مشهد برگزار می‌شود.

دولت ایران امروز چهارشنبه ۲۲ می (دوم جوزا) را رخصتی رسمی اعلام کرده و از مردم خواسته است که در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه از سفرها به ولایات خودداری و در عوض در مراسم تشییع جنازه و تدفین اشتراک کنند.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، آل هاشم امام جمعه تبریز، داکتر مالک رحمتی، والی آذربایجان شرقی ناوقت روز یکشنبه به دلیل سقوط هلیکوپتر حامل شان در جنگل دیزمار در ولایت آذربایجان شرقی ایران جان باختند.

رییسی روز یکشنبه با شماری از مقام‌های ایرانی به آذربایجان شرقی رفته بود و یکجا با الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، بند قیزقلعه‌سی را که با همکاری دو کشور در دریای مرزی ارس ساخته شده است، افتتاح کردند.

سقوط هلیکوپتر ابراهیم رییسی و همراهانش در هنگام برگشت از این مراسم به سمت تبریز، به وقوع پیوست.

علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران، روز دوشنبه ۲۰ می (۳۱ ثور) برای گرامیداشت از کشته‌شدن رییسی، پنج روز عزای عمومی اعلام کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG