لینک های دسترسی

Breaking News

سرپرست وزارت دفاع طالبان: حاکمیت طالبان با چالش‌ها رو به رو است


Mullah Yaqoob Taliban
Mullah Yaqoob Taliban

ملا محمد یعقوب آخند، سرپرست وزارت دفاع طالبان می‌گوید که حاکمیت این گروه با چالش‌های جدی مواجه است و باید برای حل این چالش‌ها همه دست به دست هم دهند.

سرپرست وزارت دفاع در جریان نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: "هم اکنون نظام و سرزمین ما با تهدید جهانی روبرو است، تعزیرات بر ما وضع شده، پول ما بلاک شده است، کسی ما را به رسمیت نمی‌شناسد، مشکلات ایجاد شده است و برای حل این مشکلات باید همۀ ما دست به کار شویم. تلاشی را روی دست بگیریم که مغایر شریعت اسلامی و منافع ملی نباشد".

او همچنین افزود که مبارزۀ این گروه در برابر آنچه او اشغال خواند، برای ایجاد نظامی که مغایر شریعت و رسوم افغان‌ها باشد، بوده است.

سرپرست وزارت دفاع طالبان تاکید کرد که اکنون به این هدف رسیده اند و حالا باید به مردمی که چهل سال جنگ را متقبل شده، خدمات فراهم شود.

قبل از این نیز ملا یعقوب در یک پیام صوتی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان آن را در تویتر خود نشر کرده بود، خطاب به اعضای این گروه گفته است که فرمان عفو رهبر طالبان عمومی است و به گفتۀ وی "هیچ کسی حق ندارد که این تعهد را زیر پا کرده و بر خلاف این فرمان انتقام شخصی خود را بگیرد."

اما ملا محمد یعقوب آخند، علاوه کرد که هنوز هم در برابر حاکمیت این گروه، مشکلات جدی وجود دارد که برای حل آن نیاز به همکاری و یکپارچگی است.

در بخشی دیگر از سخنانش، سرپرست وزارت دفاع طالبان تایید کرد که هنگام مبارزۀ این گروه در برابر خارجی‌ها و حامیان افغان شان، انتقادهای مبنی بر اینکه جنگ در برابر افغان‌ها جهاد نیست، وجود داشت.

اما او استدلال کرد که مبارزه در برابر سایر افغان‌ها از روی ناچاری بوده است. او افزود : "به دلیل مجبوریت شدید این مبارزه را می‌کردیم و آن این بود که ما نمی‌توانستیم به پایگاه‌های امریکاییان خود را برسانیم".

تحلیلگران سیاسی افغانستان می گویند که اظهارات پسر ملا محمد عمر آخوند رهبر پیشین طالبان مهم است، اما می افزایند که این وظیفه طالبان است که راه را برای همکاری و نحوه مشارکت مردم در سیستم هموار کند.

طارق فرهادی، تحلیلگر سیاسی می گوید که در نظام کنونی هیچ کس دیگری جز طالبان شامل نیست.

آقای فرهادی گفت: "اظهارات سرپرست وزارت دفاع طالبان مبنی بر اینکه در مقابل دشمن جدید، داعش، گرسنگی و مشکلات اقتصادی و تحریم ها همه با هم کار کنیم، درست است، اما طالبان باید به دیگران اجازه بدهند تا با آنان در حکومت و حکومت‎‌داری …همکاری کنند. "

آقای فرهادی می گوید دولت نیاز به توسعه دارد. او می‌افزاید که همه افغان ها خواهان صلح و ثبات در کشورشان هستند. طارق فرهادی گفت که طالبان نیز باید با خواسته‌های جامعهٔ جهانی، به ویژه در مورد حقوق زنان، توافق کنند و برای آنها زمینهٔ کار و تحصیل را فراهم کنند.

محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر، بنیانگذار و رهبر پیشین طالبان است که در پاکستان علوم دینی را آموخته است.

ملا محمد یعقوب در کم از کم چند سال پسین، سوق و ادارۀ فرماندهان و جبهات جنگی طالبان را در بیشتر از نصف ولایات افغانستان به دوش داشت.

XS
SM
MD
LG