لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار رهبر نظامی میانمار به معترضان: به وظایف تان برگردید


رهبر نظامی میانمار روز پنجشنبه ۱۱ فبروری (۲۳ دلو) به معترضان در آن کشور هشدار داد که در صورت بازنگشتن به کار هایشان "اقدامات موثر" علیه شان اتخاذ خواهد شد.

این هشدار در حالی صادر می‌شود که معترضان برای ششمین روز پیهم برضد کودتای نظامی و برکناری آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم دست به تظاهرات زدند.

در حالی که تظاهرات عمدتاً مسالمت آمیز بوده است، نیروهای امنیتی در اوایل این هفته از گاز اشک آور، آبپاش‌های اطفاییه و گلوله‌های رابری برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. برعلاوه گزارش‌هایی هم وجود دارد که حتا در برخی موارد منفرد از سوی پولیس گلوله باری نیز شده است.

جنرال مین آنگ هینگ، رهبر نظامی میانمار که اکنون اختیارات قوه مقننه، قضاییه و اجراییه را در دست دارد، عصر روز پنجشنبه از تمام کارمندان ملکی که برای حمایت از تظاهرات اعتصاب کرده بودند، خواست تا دوباره به وظایف شان برگردند.

او در بیانیه‌ای گفت: "به دلیل تحریک افراد بی تدبیر، برخی از کارکنان خدمات ملکی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند...اقدامات موثر اتخاذ خواهد شد."

به دنبال کودتای نظامی در اول فبروری در میانمار، ده‎ها هزار نفر جاده‌‌های شهرهای عمده به شمول پایتخت آن کشور را مسدود کردند و به طرفداری از دموکراسی شعار سر دادند. آنان خواهان رهایی آنگ سان سوچی و دیگر چهره‌های حزب ملی برای دموکراسی شده اند.

یکی از کارکنان معترض بانک مرکزی میانمار به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "ما این کار را برای یک هفته یا یک ماه انجام نمی دهیم - ما مصمم استیم که این کار را تا وقتی انجام دهیم که آنگ سان سوچی و رییس جمهور یو ون ماینت آزاد شوند."

گروه های قومی میانمار که با آزار و اذیت شدید اردو روبرو شده اند نیز در تظاهرات اشتراک کرده اند.

ایالات متحده، ملل متحد و کشورهای متعدد جهان در مورد گرفتن کنترول امور میانمار توسط اردوی آن کشور و به زندان افگندن مقامات حکومت ملکی، به شمول آنگ سان سوچی اظهار نگرانی کرده و خواهان رهایی فوری آنان شده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهار شنبه اعلان کردکه ادارۀ او دسترسی رهبر نظامی میانمار را به یک میلیارد دالر در ایالات متحده قطع کرده است.

آقای بایدن با هشدار از تعزیرات بیشتر گفت: "من بار دیگر از اردوی برما [میانمار] می خواهم که رهبران سیاسی و فعالان دموکراسی را فوراً آزاد کند. اردو باید قدرت را کنار بگذارد."

جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین هشدار داده است که اتحادیه اروپا می تواند تحریم های جدیدی را علیه اردوی میانمار اعمال کند.

این در حالی است که بازداشت های بیشتری، از جمله معاون رییس مجلس نمایندگان پارلمان و یکی از دستیاران اصلی سوچی، روز پنجشنبه گزارش شده است. بر اساس گزارش انجمن کمک به زندانیان سیاسی، تعداد بازداشت های مرتبط با کودتا به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است.

اردوی میانمار ادعا می‌کند که به دلیل تقلب در انتخابات رهبران ملکی این کشور را خلع قدرت کرده است و پس از انتخابات، قدرت را دوباره به حکومت ملکی تسلیم خواهد کرد.

اردوی میانمار به مدت یک سال در این کشور حالت اضطرار اعلام کرده و همچنان شبکه‌های مخابراتی و انترنت در پایتخت و برخی شهرهای این کشور قطع شده است.

XS
SM
MD
LG