لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت رهبر میانمار؛ امریکا مداخله اردو در این کشور را محکوم کرد


پس از بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر دولت و برخی از چهره‌های حزب حاکم در میانمار، برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که اردوی آن کشور قدرت را به دست گرفته است.

خبرگزاری اسوشتیدپرس و رویترز گفته اند که اردوی میانمار به مدت یک سال در این کشور حالت اضطرار اعلام کرده و همچنان از صبح روز دوشنبه اول فبروری (۱۳ دلو) شبکه‌های مخابراتی و انترنیت در پایتخت و برخی شهرهای این کشور قطع شده است.

این اقدام اردوی میانمار با واکنش‌های را در پی داشته و ایالات متحدۀ امریکا دخالت اردو در امور این کشور و بازداشت رهبر دولت میانمار و مقام‌های این کشور را محکوم کرده است.

قصر سفید با نشر اعلامیه گفته است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا از وضعیت پیش آمده در میانمار در جریان قرار گرفته است.

در این اعلامیه آمده که ایالات متحده به پشتیبانی‌ خود از از بنیان‌گذاران دموکراسی در میانمار ادامه خواهد داد و از اردو و دیگر گروها در این کشور خواسته که به قانون برگردند و افراد بازداشت شده را امروز آزاد کنند.

قصر سفید افزوده است: "ایالات متحده با هرگونه پیامد خارج از نتیجه انتخابات اخیر مخالف است و اگر شرایط به قبل باز نگردد، علیه افراد مسوول اقدام خواهد کرد."

وزارت خارجۀ امریکا نیز از وضعیت پیش آمده در میانمار ابراز نگرانی کرده و گفته است که ایالات متحده برای رسیدن میانمار به دموکراسی، آزادی، صلح و پیشرفت در کنار مردم این کشور باقی خواهد ماند.

در اعلامیه به نقل از انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ این کشور آمده است: "آزادی بازداشت شدگان، احترام به خواست مردم برما است که در هشت نوامبر در انتخابات دموکراتیک، نظرشان را بیان کردند."

تنش‌ها میان اردو و رهبری دولت این کشور پس از انتخابات حدود سه ماه پیش بالا گرفت. ایتلاف ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات هشت نومبر، ۸۳ درصد آرا را کسب کرد و پیروز این انتخابات شد، اما اردوی میانمار اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده و نتیجه آن را نپذیرفت.

XS
SM
MD
LG