لینک های دسترسی

Breaking News

مرگبارترین روز تظاهرات در میانمار؛ ۱۸ نفر کشته ۳۰ زخمی


دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گزاش داده است که در اثر گلوله‌باری پولیس میانمار بر معترضانی که در مخالفت با کودتای نظامی در آن کشور تظاهرات بر پا کرده بودند، کم از کم ۱۸ نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ها پولیس روز یک شنبه ۲۸ فبروری (دهم دلو) برای متفرق کردن معترضان در شهر یانگون و چند شهر دیگر زمانی به گلوله باری مستقیم بر آنان پرداخت که استعمال بم‌های دودی، گاز اشک آور و فیرهای هوایی کارا واقع نشد.

دفتر حقوق بشر ملل متحد با نشر بیانیه‌ای گفت: "پولیس و قوای نظامی با معترضان صلح آمیز برخورد کرده و بر آنان از نیروی مهلک کار گرفته است که در نتیجه منجر به کشته شدن ۱۸ نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر دیگر شده است."

تصاویر نشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که معترضان چندین هم‌قطار شان را که در اثر گلوله باری پولیس زخمی شده بودند، به کنار جاده کش می‌کردند.

پس از کودتای نظامی تاریخ اول فبروری در میانمار و بازداشت رهبران حکومت ملکی آن کشور به شمول آنگ سان سوچی به اتهام تقلب انتخاباتی، میانمار دست خوش هرج و مرج شدید و شاهد تظاهرات گستردۀ مردم بر ضد کودتای نظامی است.

بر اساس آماری که رسانه‌ها ارایه کرده است، بیشترین تلفات در شهر یانگون ثبت شده است، سه نفر در شهر داوی سه نفر دیگر به شمول یک زن در شهر مندالی کشته شدند. در میان کشته شدگان یک معلم مکتب نیز شامل است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سخنگوی پولیس و مقام‌های شورای حاکم نظامی میانمار به تماس‌ها برای گرفتن واکنش یا تبصره در مورد تظاهرات اخیر پاسخ نمی‌دهند.

در جریان چهار هفته تظاهرات در میانمار، تا کنون ۲۱ معترض، عمدتاً به ضرب گلولۀ پولیس، کشته شده اند. مقام‌های اردوی میانمار گفته اند که یک منسوب پولیس نیز در جریان تظاهرات کشته شده است.

برخورد خشونتبار پولیس و اردو با معترضان در میانمار واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را بر انگیخته است.

در تازه ترین واکنش‌ها، دیدبان حقوق بشر استعمال نیروی مهلک از سوی قوای امنیتی میانماررا شنیع و غیرقابل قبول" خوانده، سفارت کانادا این وضعیت را "پریشان کننده" توصیف کرده و اندونیزیا که تلاش‌ها برای حل بحران میانمار را رهبری می‌کند، از وضعیت موجود ابراز "نگرانی عمیق" کرده است.

تلویزیون دولتی میانمار گزارش داده است که تنها روز شنبه بیش از ۴۷۰ مظاهره کننده بازداشت شده است و تا هنوز روشن نیست که در روز یکشنبه که تا کنون مرگبارترین روز تظاهرات بوده است، چه تعداد معترضان بازداشت شده اند.

XS
SM
MD
LG