لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت زنان از تبعیض در دوایر دولتی ننگرهار


هم اکنون ۱۸ درصد کارمندان دوایر دولتی ننگرهار زنان اند
هم اکنون ۱۸ درصد کارمندان دوایر دولتی ننگرهار زنان اند

شماری از زنان کارمند در ولایت ننگرهار همکاران مرد شان را به برخورد تبعیض آمیز و زشت با زنان متهم کرده می گویند که کارمندان مرد مانع پیشرفت آنان در ادارات می شوند.

بر علاوۀ ادارات معارف و صحت، بیش از ۲۰۰ زن در دوایر دولتی ولایت ننگرهار در بخش های مختلف کار می کند.

حبيبه کاکر عضوشوراى ولايتى ننگرهار با تایید این وضعیت می گوید که شماری از کارمندان مرد با این باور که چرا زنان بیرون از خانه در ادارات کار می کنند، فضای تبعیض آمیر کاری را برای کارمندان زن ایجاد کرده اند.

در همين حال پوهنيار معصومه رضا يکى از استادان زن در فاکولتۀ تعليم و تربيه پوهنتون ننگرهار مي گويد که ادارات و مسوولان هیچگونه همکاری با زنان نداشته و به مشکلات زنان توجه نمی شود.

خانم رضا می گوید که حتا در محیط اکادمیکی که وی کار می کند، عین وضعیت حاکم است. او از تجربۀ خودش یاد کرده می گوید که زمانی به خاطر حل مشکل تدریسی یکی از مسوولان مرد در ادارۀ مربوط با وی تنش لفظی کرد.

اداره امور زنان ولایت ننگرهار نيز از اين وضعيت ابراز نگرانى کرده مي گويد که برخورد نادرست کارمندان مرد با همکاران زن، نمايانگر عدم تعهد و ناآگاهى آنان مي باشد.

تورپيکى شينوارى مسوول فرهنگی و روابط عامه در ریاست امور زنان ولایت ننگرهار می گوید که برخی مردم به دلیل نداشتن فهم کافی، زنان کارمند را تحقیر کرده و به آنان القاب ناشایست می دهند.

نفیسه منصف رئیس ادارۀ اصلاحات و خدمات ملکی ولایت ننگرهار می گوید که یکی از عوامل عمدۀ این وضعیت رسوم و عنعنات اجتماعی و فرهنگی است. او می افزاید که تاثیرات ناگوار این عنعنات سبب شده است که تا کنون زنان به حد کافی در سطوح رهبری آن ولایت نقش نداشته باشند.

هم اکنون ۱۸ درصد کارمندان دوایر دولتی در ننگرهار زنان اند، اما اکثر کارمندان زن به این نظر اند که ادامۀ برخورد نادرست و تبعیض آمیز در ادارات مانع ارتقای زنان و حتا کاهش حضور آنان در ادارات دولتی شده می تواند.

XS
SM
MD
LG