لینک های دسترسی

Breaking News

فصل جدید اکتشافات فضایی؛ ناسا تلسکوپ 'جیمز وب' را به فضا پرتاب کرد


ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) روز شنبه ۲۵ دسمبر ( چهارم جدی‌) اعلام کرد که ساعت ۷:۲۰ صبح به وقت شرق امریکا تلسکوپ فضایی جیمز وب را از فرانسه به فضا پرتاب کرد.

جیمز وب بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ فضایی ساخت بشر است و ماموریت آن "کشف کاینات " اعلام شده است.

پروژۀ تلسکوپ جمیز وب ناسا در سال ۱۹۸۹ راه اندازی شد و قرار بود که این تسلکوپ در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ میلادی در فضا جابجا شود. اما مشکلات متعدد سبب تاخیر تطبیق این پروژه و سه برابر شدن هزینۀ مجموعی آن شد. تا حال ۱۰ میلیارد دالر صرف این پروژه شده است.

بار اخیر قرار بود این تلسکوپ به تاریخ ۲۲ دسمبر به فضا ارسال شود، اما به دلیل مشکل ارتباطات به تاخیر افتاد.

تلسکوپ وب در ایالات متحده ساخته و برای پرتاب به فضا به فرانسه منتقل شده است.

این تلسکوپ ١٠ میلیارد دالری قرار است پس از طی کردن یک میلیون مایل، طی یک ماه به مقصد نهایی خود برسد و دوربین‌های مجهز آن پنج ماه بعدتر رصد کاینات را آغاز خواهند کرد.

ناسا در ساخت و پرتاب نهایی این تلسکوپ هفت تنی، از مشارکت ادارات فضایی اروپا و کانادا و کمک هزاران نفر از ٢٩ کشور جهان از دهه ٩٠ میلادی به این سو بهره برده است.

ناسا طول عمر عملیاتی جیمز وب را ١٠ سال تخمین زده است. انجینیران، یک مخزن قابل‌دسترسی را در آن ایجاد کرده‌اند تا در صورت پیشرفت فناوری بشر، فضاپیماهای بازدیدکننده سوختگیری این تلسکوپ را انجام دهند.

تلسکوپ وب که نام جیمز وب، رییس پیشین ناسا، بر آن گذاشته شده است، بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپی است که تا امروز به فضا پرتاب می‌شود.

در حال حاضر تسلکوپ تاریخی و اسطوره‌ای هبل در فضا جابجا شده است، اما گفته شده است که تلسکوپ وب به مراتب دورتر از آفتاب در فضا قرار خواهد گرفت.

دانشمندان آرزومند اند که تلسکوپ وب به بشر نشان دهد که کاینات پیش از تکوین آن در ۱۴ میلیارد سال قبل چه شکل و نمایی داشت.

XS
SM
MD
LG