لینک های دسترسی

Breaking News

ارسال بزرگترین تلسکوپ به فضا به تاخیر افتاد


ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) گفته است که پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار بود به تاریخ ۲۲ دسمبر به فضا ارسال شود، به دلیل مشکل ارتباطات به تاخیر افتاده است.

پروژۀ تلسکوپ وب ناسا در سال ۱۹۸۹ راه اندازی شد و قرار بود که این تسلکوپ در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ میلادی در فضا جابجا شود. اما مشکلات متعدد سبب تاخیر تطبیق این پروژه و سه برابر شدن هزینۀ مجموعی آن شود. تا حال ۱۰ میلیارد دالر صرف این پروژه شده است.

تلسکوپ وب در ایالات متحده ساخته و برای پرتاب به فضا به فرانسه منتقل شده است.

ناسا در تشریح مختصر در وبسایت خود نوشته است: "تیم تسلکوپ فضایی جیمز وب سرگرم کار است تا مشکل ارتباط میان سیستم نظارتی و دستگاه پرتاب را برطرف کند...اینکار سبب خواهد شد که پرتاب [تلسکوپ] تا روز جمعه ۲۴ دسمبر به تاخیر بیافتد."

مقام‌های ادارۀ فضایی اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته اند که به مشکل ارتباطات زمانی پی برده شد که تلسکوپ بالای سفینۀ آریان۵ نصب شد؛ سفینه‌ای که قرار است این تلسکوپ را به فضا ببرد.

مقام‌ها گفته اند که اکنون باید تمام آزمایش‌ها از سر شروع شود و اطمینان حاصل شود که تمام اجزا و سیستم‌های تلسکوپ، دستگاه پرتاب و دیگر محلقات آن به درستی کار می‌کنند.

تلسکوپ وب که نام جیمز وب، رییس پیشین ناسا، بر آن گذاشته شده است، بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپی است که تا امروز به فضا پرتاب می‌شود.

در حال حاضر تسلکوپ تاریخی و اسطوره‌ای هبل در فضا جابجا شده است، اما گفته شده است که تلسکوپ وب به مراتب دورتر از آفتاب در فضا قرار خواهد گرفت.

دانشمندان آرزومند اند که تلسکوپ وب به بشر نشان دهد که کاینات پیش از تکوین آن در ۱۴ میلیارد سال قبل چه شکل و نمایی داشت.

XS
SM
MD
LG