لینک های دسترسی

Breaking News

فضاپیمای ناسا به سوی مهتاب پرتاب شد 


ادارۀ ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) فضاپیمای آرتمیس را از مرکز فضایی کنیدی در ایالت فلوریدا صبح چهارشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) به سمت مهتاب پرتاب کرد.

این فضاپیما سرنشین نداشته و سه گدی انسان نمای ملبس با لباس‌های مخصوص فضانوردان با این راکت به مهتاب سفر خواهند کرد.

پرتاب این فضاپیما به سمت مهتاب، یک گام مهم از سوی ایالات متحده برای فرستادن فضانوردان به سطح مهتاب است، ماموریتی که نیم قرن پیش نیز توسط ناسا تطبیق شده بود.

آخرین باری که انسان بر روی ماه قدم گذاشت ۵۰ سال پیش بود. به تاریخ ۱۹ دسمبر سال ۱۹۷۲ در ماموریت اپولو ۱۷ فضانوردان امریکایی به سطح مهتاب پا نهادند.

قرار بود راکت جدید ناسا به تاریخ ۲۹ اگست سال روان به فضا پرتاب شود، اما این برنامه به دلیل نواقص متکرر فنی و نشت مواد سوخت، بار بار به تاخیر افتاد.

در صورتیکه همه چیز به خوبی به پیش برود، کپسولی که بر این فضاپیما نصب است در مدار مهتاب گردش گرفته و در ماه دسمبر به زمین برگشته و در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد.

در صورتیکه تمام آزمایش‌های این پرواز بدون سرنشین موفقانه انجام شود، ناسا در سال ۲۰۲۴ فضانوردان را به مدار مهتاب فرستاده و نیز تا پایان سال ۲۰۲۵ دو فضانورد را در سطح مهتاب پیاده خواهد کرد.

مقام‌های ناسا گفته اند که این پرواز آزمایشی حدود سه هفته دوام خواهد کرد، اما به گفتۀ آنان در صورتیکه کدام مشکل یا نقیصه پیش آید، ممکن این سفر کوتاه تر شود. هرچند در آغاز قرار بود که این ماموریت به دور مهتاب برای شش هفته دوام کند.

تنها هزینۀ ماموریت آزمایشی پرتاب فضاپیما به مهتاب بیش از چهار میلیارد دالر است و تا زمانیکه ناسا در سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به سطح مهتاب پیاده کند، هزینۀ مجموعی این پروژه به ۹۳ میلیارد دالر بالغ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG