لینک های دسترسی

Breaking News

کپسول اوریون ناسا وارد مدار مهتاب شد


کپسول اوریون
کپسول اوریون

کپسول اوریون ادارۀ ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) که توسط فضاپیمای آرتمیس به سمت مهتاب پرتاب شده بود، روز جمعه ۲۵ نومبر (چهارم عقرب) وارد مدار مهتاب شد.

این کپسول با سه مانکن انسان‌نما که ملبس با لباس‌های مخصوص فضانوردان می‌باشند، به تاریخ ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) از مرکز فضایی کنیدی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شده بود.

تا روز جمعه این کپسول ۳۸۰هزار کیلومتر از زمین فاصله داشت و انتظار می‌رود که طی چند روز آینده به حداکثر مسافت تقریباً ۴۳۲هزار کیلومتری از زمین برسد. این ریکارد جدید مسافتی را برای کپسولی که برای انتقال افراد طراحی شده، به ثبت خواهد رساند.

کپسول اوریون در فاصله ۵۴ هزار کیلومتری با سطح ماه قرار گرفته است و به همین خاطر حدود یک هفته طول می‌کشد تا فقط نیمی از مدار مهتاب را طی کند.

در صورتیکه همه چیز به خوبی به پیش برود، کپسول اوریون در مدار مهتاب گردش گرفته و در ماه دسمبر به زمین برخواهد گشت.

پرتاب این سفینۀ فضایی، بخشی از برنامۀ آرتمیس ناسا برای سفر به مهتاب است. ناسا در نظر دارد که در چارچوب این برنامۀ چندین میلیارد دالری، دوباره انسان را در سطح مهتاب پیاده کرده و سپس عین اقدام را در ماموریت‌های فضایی به مریخ تکرار کند.

در صورتیکه تمام آزمایش‌های این پرواز بدون سرنشین موفقانه انجام شود، ناسا در سال ۲۰۲۴ فضانوردان را به مدار مهتاب فرستاده و نیز تا پایان سال ۲۰۲۵ دو فضانورد را در سطح مهتاب پیاده خواهد کرد.

آخرین باری که انسان بر روی ماه قدم گذاشت ۵۰ سال پیش بود. به تاریخ ۱۹ دسمبر سال ۱۹۷۲ در ماموریت اپولو ۱۷ فضانوردان امریکایی به سطح مهتاب پا نهادند.

تنها هزینۀ ماموریت آزمایشی پرتاب فضاپیما به مهتاب بیش از چهار میلیارد دالر است و تا زمانیکه ناسا در سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به سطح مهتاب پیاده کند، هزینۀ مجموعی این پروژه به ۹۳ میلیارد دالر بالغ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG