لینک های دسترسی

Breaking News

تلسکوپ جمیز وجود کاربن‌دای‌اکساید را در یک سیارهٔ فراخورشیدی تشخیص کرد


تلسکوپ فضایی جیمز وب ادارهٔ ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) برای نخستین بار شواهد واضح از وجود کاربن دای اکساید را در اتموسفیر یک سیارهٔ فراخورشیدی تشخیص کرده است.

وجود کاربن دای اکساید در اتموسفیر این سیارهٔ گازی که بدور یک ستارهٔ شبیه خورشید در فاصله‌ای ۷۰۰ سال نوری می‌چرخد، بینش‌های مهمی را در مورد ترکیب و شکل این سیاره ارایه می‌کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی جمیز وب در آینده ممکن قادر به تشخیص و اندازه گیری کاربن دای اکساید در اتموسفیر سیاره‌های سنگی کوچکتر باشد.

کتلهٔ این سیاره بزرگ گازی که بنام WASP-39 b یاد می‌شود تقریباً به اندازهٔ سیارهٔ زحل است و قطر آن ۱.۳ برابر سیارهٔ مشتری می‌باشد.

این سیارهٔ گازی که در سال ۲۰۱۱ کشف شد برخلاف سیاره‌های گازی منظومهٔ شمسی بسیار گرم – ۹۰۰ درجهٔ سانتیگراد – است.

مشاهدات قبلی توسط تلسکوپ‌های دیگر از جمله هبل و اسپیتزر وجود بخار آب، سودیم و پتاشیم را در جو این سیاره نشان داده بود. و اکنون حساسیت بی همتای نور مادون قرمز تلسکوپ جمیز وب وجود کاربن دای اکساید را در این سیاره تایید کرده است.

تلسکوپ جیمز وب با استفاده از نور مادون قرمز، قادر است از غبار کیهانی عبور کرده و فاصله های دورتر از گذشته را ببیند. این تلسکوپ همچنین قرار است اولین کهکشان‌ها و ستارگانی که در یک جهان نوپا شکل گرفته‌اند، را آشکار کند.

پیش از جیمز وب، دانشمندان سال‌ها با کمک تلسکوپ هبل به کشف کاینات پرداختند، اما جیمزوب قادر است تصاویری شفاف‌تر از اعماق بیشتر کیهان را به زمین ارسال کند.

تلسکوپ جیمز وب با بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دالر ساخته شد تا جایگزینی برای تلسکوپ هبل باشد. این تلسکوپ جدید در ماه دسمبر گذشته از امریکای جنوبی به فضا پرتاب شد و در ماه جنوری به جایگاه تعیین شدۀ خود رسید.

XS
SM
MD
LG