لینک های دسترسی

Breaking News

تلسکوپ فضایی جیمز وب مرحلهٔ آراستن‌اش را تکمیل کرد 


تلسکوپ فضایی جیمز وب امروز هشتم جنوری (۱۸ جدی) پس از دو هفته مرحلهٔ آراستن خود را تکمیل کرد و آخرین صفحهٔ آیینه‌اش را گشود.

تیم‌های انجنیری در انستیتیوت علوم تلسکوپ فضایی در شهر بالتیمور ایالت مریلند امریکا در حالی این پیروزی را تجلیل کردند که ادارهٔ ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) خبر گشایش آخرین بال این تلسکوپ را نشر کرد.

چون این تلسکوپ به دلیل بزرگی‌اش در قسمت جلو راکت جابجا نمی‌شد، انجنیران مجبور شدند آنرا در چند لایه تنظیم کنند تا پس از رسیدن به فضا گشوده شود.

ناسا گفت که باز شدن این لایه‌ها کار خیلی پیچیده و چالش‌برانگیز بود و این کار در نخستین تلاش تحقق یافت.

این اداره گفت که هنوز هم بال آخری این تسلکوپ در فضا معلق باقی مانده است و زمانی که در محل اصلی‌اش جابجا شود، مرحلهٔ نخست تکمیل خواهد شد.

پروژۀ تلسکوپ جمیز وب ناسا در سال ۱۹۸۹ راه اندازی شد و قرار بود که این تسلکوپ در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ میلادی در فضا جابجا شود. اما مشکلات متعدد سبب تاخیر تطبیق این پروژه و سه برابر شدن هزینۀ مجموعی آن شد. تا حال ۱۰ میلیارد دالر صرف این پروژه شده است.

ناسا گفته است که پنج و نیم ماه دیگر را در بر خواهد گرفت تا این تسلکوپ به گونهٔ کامل تنظیم شود.

مراحل بعدی شامل تنظیم یک برابر دوربین‌ها و تعیین اندازهٔ لوازم علمی آن است.

تکنالوژی انفرارد این تلسکوپ را قادر می‌سازد که نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی را ببیند که ۱۳.۵ میلیارد سال پیش تشکیل شده بودند.

در اوایل هفتهٔ جاری، این تسلکوپ سپر‌آفتابی خویش را نیز باز کرد که طول آن ۲۱ متر است تا وسایل خویش را در سایه نگهدارد و به این گونه بتواند سگنال‌های ضعیف انفرارد از را کاینات دوردست تشخیص دهد.

این سپر به گونهٔ دایمی در میان تلسکوپ، آفتاب، زمین و مهتاب قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG