لینک های دسترسی

Breaking News

کاوشگر امریکایی به گردش در مدار مشتری آغاز کرد


ماموریت جونو ۲۰ ماه طول کشیده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد
ماموریت جونو ۲۰ ماه طول کشیده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد

کاوشگر "جونو" که انرژی مورد نیاز خود را از شعاع آفتاب می‌گیرد، پس از سفر پنج ساله و پیمودن مسافۀ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون کیلومتر، در مدار سیارۀ مشتری به گردش آغاز کرد.

کاوشگر ادارۀ ملی تحقیقات فضایی ایالات متحده یا ناسا شام گذشته ماشین خود را خاموش کرد تا به آهستگی حرکت کرده و توسط قوۀ جاذبۀ مشتری به سوی آن سیاره کشانده شود.

سفینه بی سرنشین جونو در اگست ۲۰۱۱ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال، ایالت فلوریدا، به فضا پرتاب شد، تا اینکه دیروز توانست با عبور از میان تشعشعات شدید و انبوه اجرام شناور در اطراف مشتری، به سلامتی خود را به این سیاره برساند.

شور و شعف دانشمندان ناسا پس از قرار گرفتن جونو در مدار مشتری
شور و شعف دانشمندان ناسا پس از قرار گرفتن جونو در مدار مشتری

جونو ۲۰ ماه آینده را صرف مطالعه مشتری خواهد کرد تا دانشمندان را به تشخیص بنیان نظام شمسی و تحقیقات در زمینۀ پی بردن به موجودیت سطح جامد در زیر قشر گازی و اتموسفیر مشتری کمک کند. ماموریت جونو یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد.

جونو دومین کاوشگری است که به مشتری می رسد. پیش از این کاوشگر گالیلوی ناسا از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ در مدار مشتری گردش می‌کرد.

ماموریت جونو در سال ۲۰۱۸ پایان خواهد یافت، آن زمان کاوشگر یاد شده عمداً به اتموسفیر مشتری سقوط داده شده و از بین برده خواهد شد.

مشتری بزرگترین سیاره درنظام شمسی بوده و به ترتیب فاصله از آفتاب، سیارۀ پنجم این منظومه است.

XS
SM
MD
LG