لینک های دسترسی

Breaking News

توافق ناتو بر نگهداشت پایگاه هایش در افغانستان


قرار است توافق روی نگهداشت پایگاه های ناتو در افغاسنان، ماۀ آینده صورت گیرد
قرار است توافق روی نگهداشت پایگاه های ناتو در افغاسنان، ماۀ آینده صورت گیرد

انتظار میرود که رهبران کشور های عضو ناتو، ماه آینده توافق کنند که اگر ایالات متحده پلان های خروج عساکر خود از افغانستان را تطبیق هم کند، ناتو پایگاه های گسترده اش در افغانستان را نگه خواهد داشت.

این نکته را امروز سرمنشی ناتو نیز تأیید کرد. یک دیپلومات ارشد هم که خواسته است نامش ذکر نگردد، به گروۀ کوچکی از خبرنگاران گفته است که توقع میرود رهبران ناتو در نشست ماه آیندۀ شان در وارسا همچنان توافق کنند که به کمکِ پنج میلیارد دالری شان برای تمویل نیرو های امنیتی افغان در سطوح کنونی، تا سال ۲۰۲۰ ادامه دهند.

این دیپلومات اضافه کرده است که فرماندهان نظامی ناتو برای شان گفته اند که برای این کار، منابع کافی نیز در اختیار دارند.

از سوی دیگر مایکل فالُن وزیر دفاع بریتانیا گفته است که اکنون وقت مناسبی برای ترک کردن افغانستان نمی باشد.

توافق رهبران کشورهای عضو ناتو مبنی بر نگهداشت پایگاهای آن سازمان در افغانستان در حالی صورات خواهد گرفت که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، برای کمک با نیروهای افغان در مبارزه با طالبان، هفتۀ گذشته نقش گسترده تر نیروهای امریکایی را تصویب کرد.

بر اساس این پلان، نیروهای امریکایی در بخش همکاری با نیروهای افغان، انعطاف پذیری بیشتر خواهند داشت، اما نیروهای زمینی یا پیاده امریکایی شامل این طرح نیستند.

این پلان جدید به دنبال ماه ها بحث در حالی اتحاذ شده است که قرار است تا سال ٢٠١٧ نیروهای امریکایی در أفغانستان از ٩٨٠٠ به ٥٥٠٠ کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG