لینک های دسترسی

Breaking News

استولتنبرگ با اردوغان در مورد عضویت سویدن و فنلند در ناتو صحبت کرد


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، روز شنبه چهارم جون (۱۴ جوزا) با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در باره عضویت سویدن و فنلند در ناتو صحبت کرد.

این گفتگو ها در حال صورت گرفته است که ترکیه مخالف پیوستن سویدن و فنلند با ناتو می باشد. آقای استولتنبرگ اکنون تلاش می کند تا راه حلی را برای این مشکل جستجو نماید.

منشی عمومی ناتو می گوید که او با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، صحبت تیلفونی "مفیدی" داشت و ترکیه را یکی از متحدان مهمی این سازمان تلقی کرد.

آقای استولتنبرگ همچنین از تلاش های ترکیه برای دستیابی به توافق در مورد انتقال مصوون غله جات از اوکراین قدردانی کرد.

در عین حال، دفتر رییس جمهور ترکیه با نشر اعلامیه ای از قول رییس جمهور اردوغان تاکید کرده است که سویدن و فنلند باید به صراحت اعلام نمایند که حمایت شانرا از گروهای تروریستی متوقف کرده اند و در ضمن محدودیت های صادرات دفاعی ترکیه را از میان می بردارند و با ترکیه همبستگی خویش را نشان دهند.

پس از آنکه ترکیه در سال ۲۰۱۹ عملیات نظامی خود را در شمال سوریه آغاز کرد، شماری از کشور های اروپای شمالی محدویت هایی را برای فروش تسلیحات ترکیه وضع کردند.

آقای استولتنبرگ که در جریان هفته گذشته به واشنگتن سفر کرده بود، در یک پیام تویتر خود روز جمعه سوم جون ( ۱۳ جوزا) نوشته است که او در مورد نگرانی های ترکیه با سانامارین، صدراعظم فنلند، نیز صحبت خواهدکرد.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، فنلند و سویدن درخواست پیوستن به ناتو را کردند، ولی رییس جمهور اردوغان،‌ سویدن و فنلند را در حمایت از شبه نظامیان کردی که ترکیه آنها را گروه های تروریستی خطاب می کند، متهم کرد.

استولتنبرگ، بدون ارایه جزییات بیشتر افزود که گفتگو های خود را در این مورد با رییس جمهور ترکیه ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر منشی عمومی ناتو سعی مینماید تا طی هفته آینده نشستی را با اشتراک مقامات بلند رتبه سویدن، فنلند و ترکیه در بروکسل، پایتخت بلجیم، برگزار نماید.

XS
SM
MD
LG