لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی امریکا در مورد بمباردمان کندز تحقیق می‌کند


نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان گفته اند که حملۀ هوایی هفتۀ گذشته در کندز را که به گفتۀ وزارت دفاع افغانستان در آن ۱۴ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته شده اند، تحقیق می‌کند.

مارتین اودونیل، سخنگوی قوای امریکایی مستقر در افغانستان، ضمن انتشار خبرنامه‌ای گفته است "هرچند ارزیابی قوای افغان، اندکی پس از این حملات روشن ساخت که نشانه‌ای از تلفات ملکی دیده نمی شود، ما این رویداد و ادعاهای پس از آن را تحقیق می‌کنیم."

عملیات قوای خارجی و افغان بر ضد طالبان و دیگر مخالفان دولت افغانستان در کندز، هر ازگاهی با ادعای تلفات ملکی توأم بوده است. یکی از این موارد بمباردمان شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در سال ۲۰۱۵ در شهر کندز است که ادعا می شود در آن ۴۲ نفر به شمول غیرنظامیان کشته شد.

در اپریل سال روان نیز، حملات هوایی قوای افغان بر یک "تجمع طالبان" در ولسوالی دشت ارچی کندز، به گفتۀ برخی باشندگان آن ولسوالی "سبب کشته شدن ده ها" غیرنظامی شد.

کشتار طالبان آشتی ناپذیر

نظامیان امریکایی همچنان چهارشنبه (۲۵ جولای) با انتشار اعلامیۀ دیگری تایید کردند که در حملۀ هوایی ۲۲ جولای در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا، ملا نسیم مشفق والی نام نهاد طالبان برای کاپیسا و قاری احسان الله ولسوالی نام نهاد طالبان برای تگاب با ۱۵ جنگجوی دیگر طالبان کشته شدند.

جنرال جان برنن، فرمانده قوماندانی آموزشی، مشورتی و معاونتی نظامیان امریکایی در شرق افغانستان، ملا مشفق و قاری احسان الله را طالبان آشتی ناپذیر خوانده و با اشاره به کشته شدن آنان گفت "این رویداد سبب کشاندن شمار بیشتر طالبان به میز مذاکرات صلح می شود، زیرا آنان (طالبان) می بینند که چگونه دشمنان افغانستان، به کیفر اعمال شان می رسند".

همزمان با تشدید تلاش‌های حکومت افغانستان برای کشاندن طالبان به مذاکرات صلح، نظامیان امریکایی نیز فشارهای نظامی را بر طالبان تشدید کرده اند تا به باور نظامیان امریکایی از این طریق سران آن گروه به مذاکره وادار شوند.

XS
SM
MD
LG