لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو:'مسدود بودن راه ها به افغانستان و پاکستان زیانبار است.'


ناتو:'مسدود بودن راه ها به افغانستان و پاکستان زیانبار است.'
ناتو:'مسدود بودن راه ها به افغانستان و پاکستان زیانبار است.'

در پی کشیدگی روابط میان واشنگتن و اسلام آباد که در چند ماه گذشته به پایین ترین حد خود رسیده بود، اینک مقامات پاکستانی تصمیم گرفته اند تا راه های خود را به روی کاروان های اکمالاتی ناتو دو باره بگشایند.

جنرال کارستن جاکوبسن، سخنگوی قوای ناتو ضمن اظهار خوشبینی و استقبال از این اقدام می گوید که قوای بین المللی در افغانستان به راه های مواصلاتی پاکستان وابستگی نداشته و ضربۀ بزرگتر اقتصادی انسداد راه های مواصلاتی را مردم پاکستان و افغانستان متحمل می شوند.

"مذاکراتی در مورد بازگشایی راه ها ادامه دارد، البته که آیساف به عادی سازی وضعیت علاقمند است. از نظر تدارکاتی ما به راه های مواصلاتی پاکستان وابستگی نداریم و طی سه ماه گذشته تدارکات خویش را دو باره عیار ساخته ایم. با اینهمه مردم افغانستان و پاکستان مشقت مسدود بودن راه ها را تحمل می کنند که از این بابت ما خواستار بازگشایی آن استیم."

این در حالی است که قوای نظامی پاکستان روز چهار شنبه به هدف بهبود هماهنگی در مناطق مرزی با مقامات ناتو و افغان ملاقات کردند.

کاروان های تدارکاتی ناتو همواره حین عبور از مناطق قبایلی پاکستان هدف حملات شورشیان قرار گرفته است. به گفتۀ سخنگوی آیساف همکاری بیشتر در زمینۀ عادی سازی اوضاع به سود هر دو طرف بوده و زمینه گسترش فعالیت های شورشیان را محدود می سازد.

" ما به همکاری با مقامات پاکستانی به گونۀ ویژه در خصوص مسایل مرزی نیاز داریم. اراضی سرحدی نهایت دشوار بوده و شاهد فعالیت گستردۀ شورشیان است. به هر سرعتی که این همکاری های از سطوح تکتیکی گرفته تا سطح رهبری بهبود یابد، به همان اندازه سودمند خواهد بود."

شماری از آگاهان امور نیز این جریان را به عنوان تلاش برای بهبود روابط میان ایالات متحده و پاکستان تلقی می کنند.

اسماعیل خان، سردبیر روزنامۀ دان چاپ پشاور نیز به این باور است که تماس مقامات افغان، ناتو و پاکستانی روزنه یی برای وضاحت و بهبود بخشیدن وضعیت موجود است.

"نخست اینکه این تماس بعد از یک مدت طولانی صورت می گیرد و خود مبین تلاش ها جهت عادی سازی اوضاع است. از سوی دیگر قرار است که جنرال ماتیس یکی از فرماندهان امریکایی به پاکستان سفر کند که این سفر شاید روی بحث در مورد فیصله های کمیتۀ موظف پارلمان پاکستان در مورد روابط آن کشور با ایالات متحده متمرکز باشد."

آگاهان به این باور اند که تلاش ها برای هماهنگی عملیات های مرزی و بازگشایی راه های اکمالاتی سرآغازی برای فصل جدید روابط میان دو طرف می باشد.

XS
SM
MD
LG