لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو از تغییر مسیر قاچاق پناهجویان به اروپا هشدار داد


سال گذشته بیش از یک میلیون پناهجو از افریقا و آسیا به کشورهای اروپایی سرازیر شدند.
سال گذشته بیش از یک میلیون پناهجو از افریقا و آسیا به کشورهای اروپایی سرازیر شدند.

سرمنشی ناتو گفته است که عبور پناهجویان از مسیر دریای اژه میان ترکیه و اروپا به گونۀ چشمگیری کاهش یافته است، اما به گفتۀ وی قاچاقبران انسان به سرعت مسیر قاچاق را تغییر می دهد که از اینرو حکومت‌ها نباید تدابیر امنیتی شان را کاهش دهند.

یینر ستولتنبرگ روز پنجشنبه در کنفرانس مشترک خبری با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه در شهر انقره، پایتخت ترکیه، گفت که بحران مهاجرت در اروپا، نیازمندی به حل فوری بحران سوریه را برجسته می سازد.

ترکیه و اتحادیۀ اروپایی توافقی را به هدف پایان بخشیدن سیل پناهجویان و مهاجران به اروپا امضا کرده اند. شمار زیاد یک میلیون و اند پناهجویی که سال گذشته وارد اروپا شدند، کسانی بودند که از جنگ و فقر دامنگیر در شرق میانه و افریقا به ویژه سوریه، افغانستان، عراق و لیبیا فرار کرده بودند.

حضور قوای دریایی ناتو در دریای اژه که عمده ترین گذرگاه پناهجویان از ترکیه به جزایر یونان است، سبب شده است که جریان قاچاق انسان در این مسیر کم و حتا متوقف شود.

آقای ستولتنبرگ گفت که معلومات ناتو نشان می دهد که ترکیه برای در هم شکستن کار و بار قاچاقبران انسان اقدام کرده است و به گفتۀ وی آمار سازمان‌های مختلف بین المللی نشان می دهد که قاچاق پناهجویان از مسیر دریای اژه به گونۀ چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس توافقی که میان ترکیه و اتحادیۀ اروپایی صورت گرفته است، آن عده پناهجویانی که به گونۀ غیرقانونی از مسیر دریای اژه وارد یونان می شوند، دو باره به ترکیه فرستاده خواهند شد.

اما به گفتۀ سرمنشی ناتو هنوز هم پناهجویان از این مسیر قاچاق می شوند. او هشدار داد که اگر ناتو و شرکای آن تلاش‌های شان را در این مسیر کم کنند، جریان قاچاق انسان دوباره افزایش خواهد یافت.

در همین حال ملل متحد و سازمان جهانی مهاجرت یا IOM گزارش داده اند که کم از کم ۵۰۰ پناهجو که هفتۀ گذشته از لیبیا به ایتالیا قاچاق می شدند، در آبهای بحیرۀ مدیترانه غرق شده اند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG