لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اوکراین؛ ناتو جنگ افزار بیشتر به شرق اروپا می‌فرستد


سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو) گفته است که در پاسخ به افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین، اعضای این پیمان کشتی‌ها و جت‌های جنگی بیشتر به اروپای شرقی می‌فرستد.

براساس یک اعلامیۀ ناتو، افزون بر ایالات متحده، برخی از اعضای این سازمان به شمول دنمارک، اسپانیا، فرانسه و هالند یا اعزام نیروی و تجهیزات نظامی خود را اعلام کرده اند و یاهم بر آن غور می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو روز دوشنبه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) گفت: "ناتو برای دفاع از همه متحدین، به اتخاذ همه اقدامات ضروری به شمول تقویت بخش شرقی این ایتلاف ادامه خواهد داد."

در همین حال قرار است، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز دوشنبه با شماری از رهبران کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا، منشی عمومی ناتو و صدر اعظم بریتانیا در مورد وضعیت اوکراین صحبت کند.

یک دپلومات ناتو، به خبرگزاری رویترز گفته است که ایالات متحده در نظر دارد که در هفته‌های آینده، برخی از سربازان خود را از غرب اروپا به شرق این قاره اعزام کند.

از سوی دیگر روسیه اتهام وارد کرده است که ایالات متحده و ناتو در منطقه تنش ایجاد می‌کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: "ما از جانب پیمان اتلانتیک شمالی شاهد اعلامیه‌ها در مورد نیرو و اعزام قوا به مرزهای شرقی این پیمان استیم. همۀ این اقدامات باعث می‌شود تا تنش افزایش پیدا کند. می‌خواهم بگویم که دلیل این تنش عملکرد روسیه نه، بلکه عملکرد ناتو و ایالات متحده می‌باشد."

با افزایش تنش ناشی از استقرار بیش از ۱۰۰ هزار نظامی روسی در نزدیکی مرز با اوکراین، ایالات متحده و بریتانیا به اعضای خانوادههای دپلوماتان و مامورین غیرضروری خود در کیف هدایت داده اند تا اوکراین را ترک کنندږ

وزارت خارجۀ اوکراین با تایید این اقدام ایالات متحده، ابراز ناخرسندی کرده است.

اولیگ نیکولینکو، سخنگوی وزارت خارجۀ اوکراین گفت: "ما به حقوق کشورهای خارجی برای تامین امنیت ماموریت‌های دپلوماتیک شان احترام داریم، اما این اقدام ایالات متحده را قبل از وقت و نشانۀ احتیاط مفرط می‌پنداریم."

در همین حال، جوسپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه در نظر ندارد که در حال حاضر دپلوماتان خود را از اوکراین بیرون کند.

آقای بوریل با اشاره به اقدام اخیر امریکا و بریتانیا گفت: "ما عین کار را نخواهیم کرد، زیرا ما دلایل مشخص در این مورد را نمی‌دانیم، ولی وزیر خارجۀ امریکا در مورد اقدام خود ما را آگاه خواهد ساخت. تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد، فکر نمی‌کنم که به اوکراین خبر بدهیم و آن کشور را ترک کنیم."

همزمان با اوج گرفتن تنش پیرامون اوکراین، خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داده است که قوای بحری آن کشور روز دوشنبه ۲۴ جنوری یک سلسله تمرینات نظامی را در آب‌های حوزۀ بالکان آغاز کرده است. پیش از این نیز روسیه تمرینات مشترک نظامی را با بلاروس انجام داده بود.

با ادامۀ حضور گستردۀ نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، کشورهای غربی از احتمال حملۀ روسیه بر اوکراین هشدار داده اند، اما مسکو این ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG