لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: کشورهای بالتیک می‌توانند به اوکراین تجهیزات نظامی بفرستند


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده به روز شنبه ۲۲ جنوری (دوم دلو) گفت که استونیا، لتویا و لیتوانیا می‌توانند راکت‌های امریکایی ضد تانک و طیاره به اوکراین بفرستند.

امریکا درحالی به این اقدام مبادرت می‌ورزد که تنش با روسیه پیرامون اوکراین در حال افزایش است.

آقای بلینکن در صفحه تویترش نگاشته است: "ما فرستادن تجهیزات دفاعی را از سوی متحدین خود در ناتو، استونیا، لتویا و لیتوانیا به اوکراین اجازه می‌دهیم تا به اوکراین کمک کنیم که قابلیت‌های دفاعی خود را تقویت کند و دربرابر تهاجم روسیه از خود دفاع کند."

بلینکن از این سه کشور بالتیک که جمهوریت‌های پیشین اتحاد شوروری سابق و اعضای کنونی پیمان ناتو می‌باشند، به خاطر کمک با اوکراین تشکر کرد.

وزرای دفاع این سه کشور روز جمعه باصدور اعلامیۀ مشترک اظهار داشتند که در برابر یورش روسیه علیه اوکراین باهم می‌ایستند و به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین متعهد می‌باشند.

در اعلامیه گفته شده که استونیا راکت‌های ضد تانک و لتویا و لیتوانیا راکت‌های ضد طیاره و تجهیزات نظامی دیگر به اوکراین فراهم خواهند کرد.

از جانب دیگر، شبکه های تلویزیونی سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز به روز شنبه گزارش دادند که سفارت امریکا در کیف از وزارت خارجه ایالات متحده خواسته است که به کارکنان غیرضروری سفارت و خانوادهای شان اجازه دهد، اوکراین را ترک کنند.

یک منبع نزدیک به حکومت اوکراین به صدای امریکا گفت که آنان از همکاران امریکایی خود شنیده اند که روند تخلیه کارکنان غیرضروری سفارت و خانوادهای شان را بررسی می‌کنند. از قول این منبع گفته شده است که پلان تخلیه کارکنان سفارت به روز جمعه از سوی امریکایی‌ها با حکومت اوکراین در میان گذاشته شده است.

اما یک مقام بلند پایه‌ای وزارت خارجۀ ایالات متحده به صدای امریکا گفت که امر تخلیه تا هنوز صادر نشده است.

تنش بین غرب و روسیه روی اوکراین پس از آن افزایش یافت که به گفته مقامات امریکایی روسیه در امتداد مرز با اوکراین تا حدود ۱۰۰ هزار نیرو را جابجا کرده و ممکن یک تهاجم وسیع را علیه اوکراین به راه باندازد.

غرب از روسیه می‌خواهد که نیروهایش را از مرز اوکراین به عقب برگرداند، اما مسکو از پیمان ناتو می‌خواهد که عملیات خود را در اروپای شرقی و مرکزی کاهش دهد و اصرار می‌ورزد که به اوکراین در این پیمان عضویت ندهد.

XS
SM
MD
LG