لینک های دسترسی

Breaking News

نشست وارسا و تقاضای میلیارد دالری افغانستان از ناتو


نشست سران کشورهای عضو ناتو به تاریخ هشتم و نهم جولای در شهر وارسای پولند برگزار می‌شود
نشست سران کشورهای عضو ناتو به تاریخ هشتم و نهم جولای در شهر وارسای پولند برگزار می‌شود

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان به امید جلب همکاری ناتو برای شرکت در نشست سران این پیمان که روزهای جمعه و شنبه در شهر وارسا برگزار می شود، به پولند رفتند.

ناتو در این نشست در مورد ادامه و گسترش کمک‌های نظامی آن پیمان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ تصمیم می‌گیرد و حکومت افغانستان انتظار دارد که حمایت ناتو را در کار مبارزه با دهشت افگنی و تقویت نیروهای افغان به ویژه قوای هوایی جلب کند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که رهبران حکومت وحدت ملی استراتیژی پنج ساله را در نشست وارسا مطرح کرده و از آن پیمان خواهد خواست تا سالانه پنج میلیارد دالر به افغانستان کمک کند.

قرار است محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کنار سخنرانی در نشست وارسا در موارد مختلف به ویژه مبارزه با دهشت افگنی، دیدارهای جداگانه با شماری از رهبران ناتو در حاشیۀ این نشست داشته باشد.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا که روز گذشته از حفظ شمار بیشتر نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۷ در افغانستان – ۸۴۰۰ سرباز به عوض ۵۵۰۰ سرباز – خبر داد، ابراز امیدواری کرد که هم پیمانان ناتو نیز به کمک‌های بیشتر به افغانستان متعهد شوند.

در همین حال سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته است تا زمانیکه طالبان به قوانین بشری بر اساس میثاق های بین المللی احترام نگذارند، مذاکره با آن گروه باید نفی شود.

خبرنگاران بدون مرز در آستانۀ نشست دوروزۀ ناتو در وارسا، اعضای این پیمان را ترغیب کرد که هر تلاش ممکن را برای حفاظت خبرنگاران و آزادی رسانه ها در افغانستان به خرج دهند.

این نهاد با اشاره به کشته شدن ۳۵ خبرنگار از سال ۲۰۰۱ به اینسو در افغانستان، طالبان را مرتکب جنایت جنگی مسوول مرگ اکثر خبرنگاران کشته شده در افغانستان عنوان کرده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG