لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما طرح حضور نظامیان امریکا را در افغانستان تغییر داد


رئیس جمهور اوباما می گوید که اوضاع در افغانستان هنوز هم متزلزل است
رئیس جمهور اوباما می گوید که اوضاع در افغانستان هنوز هم متزلزل است

رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که به عوض ۵۵۰۰ سرباز امریکایی، به تعداد ۸۴۰۰ سرباز امریکایی سال آینده در افغانستان حضور خواهد داشت.

باراک اوباما گفت که بر اساس سفارش فرمانده سربازان امریکایی در افغانستان و مشورت با اراکین حکومت و کانگرس ایالات متحده، متحدان امریکا و حکومت افغانستان این تصمیم را اتخاذ کرده است.

آقای اوباما در یک تصمیم غیرمترقبه ضمن بیان این مطلب گفت که این نیروها در کنار آموزش به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، ماموریت حساس مبارزه با دهشت افگنی را در افغانستان به پیش خواهند برد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اندکی پس از سخنرانی آقای اوباما در صفحه تویتر خود از این تصمیم حکومت امریکا استقبال کرده و آن را نشانۀ مشارکت دوامدار دو کشور در پیگیری علایق مشترک عنوان کرده است.

ضمن آنکه از حکومت وحدت ملی به عنوان یکی از قویترین متحدان امریکا یاد شد، آقای اوباما افزود که ایالات متحده اجازه نخواهد داد که افغانستان بار دیگر به لانۀ دهشت افگنان برای تهدید و حمله بر ایالات متحده مبدل شود. رئیس جمهور امریکا گفت که یگانه راه خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان، تفاهم سیاسی میان حکومت افغانستان و طالبان است.

​پس از انتقال کامل مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان و آغاز ماموریت حمایت قاطع، سربازان امریکایی و ناتو تنها ماموریت آموزش به نیروهای افغان را به پیش برده و در صورت ضرورت مبرم حمایت جنگی آنهم در بخش هوایی را به سربازان افغان فراهم می کنند.

رئیس جمهور امریکا گفت که مبارزه با دهشت افگنی تنها ماموریت ایالات متحده نه بلکه ماموریت ۴۱ کشور به شمول حکومت افغانستان است. او ابراز امیدواری کرد که کشورهای جهان در نشست ناتو در وارسا به ادامۀ حمایت شان به افغانستان تعهد کنند.

قرار است سران کشورهای عضو ناتو به روزهای جمعه و شنبه – هشتم و نهم جولای- در وارسا گرد هم جمع شده و در مورد ادامۀ حمایت این پیمان از افغانستان تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور ایالات متحده با وصف خوشبینی از کارکرد حکومت وحدت ملی و بهبود در عرصه های مختلف در افغانستان، هنوز هم وضعیت آن کشور را متزلزل عنوان کرد. او گفت که نیروهای افغان هنوز هم آنگونه که باید نیرومند باشند، نیستند و در بخشهای مختلف به حمایت نیاز دارند.

آقای اوباما افزود که هنوز هم طالبان به حملات شان بر غیرنظامیان بی دفاع و بی گناه ادامه داده و هنوز هم سربازان افغان برای دفاع از کشور شان در جنگ با دهشت افگنان، همه روزه قربانی می دهند.

بر اساس طرح قبلی حکومت رئیس جمهور اوباما، باید شمار سربازان امریکایی مستقر در افغانستان که اکنون حدود ۹۸۰۰ نفر است تا پایان سال روان میلادی به ۵۵۰۰ کاهش داده شده و از آن شمار در پایان سال ۲۰۱۷ تنها تعداد محدودی آنهم برای تامین امنیت سفارت امریکا در افغانستان باقی می ماندند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG