لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو و امریکا سرگرم بازنگری در مورد حضور در افغانستان


نشست امروز ناتو بر وضعیت افغانستان تمرکز بیشتر داشت
نشست امروز ناتو بر وضعیت افغانستان تمرکز بیشتر داشت

پیچیدگی و وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان به ویژه تصرف شهر کندز توسط طالبان و نبرد نیروهای افغان برای بازپسگیری آن، ناتو و ایالات متحدۀ امریکا را به بازنگری پالیسی، نوعیت ماموریت و حضور آنان در افغانستان واداشته است.

سرمنشی ناتو می گوید که آن پیمان هم اکنون در حال بررسی وضعیت افغانستان به شمول امنیت و توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیز ضرروت حضور سربازان خارجی در افغانستان است.

ینس ستولتنبرگ در آستانۀ نشست وزیران دفاع ناتو در بلجیم در صحبت با خبرگزاری رویترز گفت که تا کنون کدام تصمیمی در مورد ادامه و موقعیت جغرافیایی ماموریت حمایت قاطع و سطح حضور قوای ناتو در افغانستان اتخاذ نشده است.

بخش اعظم نیروهای خارجی تا پایان ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کردند.
بخش اعظم نیروهای خارجی تا پایان ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کردند.

اما به گفتۀ آقای ستولتنبرگ آنچه مشخص است این است که ناتو به حمایت خود از افغانها ادامه خواهد داد، چه از طریق ماموریت غیرجنگی حمایت قاطع یا هم مشارکت دوامدار جدید که ترکیبی از ماموریت به رهبری ملکی با عناصر نظامی از جملعه تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده می تواند.

نشست امروز (پنج شنبه ۸ اکتوبر) وزیران دفاع ناتو در بروکسل با مکث بیشتر بر وضعیت افغانستان به ویژه رویداد غم انگیز کندز و بمباردمان شفاخانۀ دوکتوران بدون مرز در آن ولایت برگزار شد.

گزینه ها در واشنگتن

دوگلاس لوت سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ناتو گفته است که جان کمبل فرمانده نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان چندین گزینه را در مورد آیندۀ ماموریت امریکا در افغانستان به رئیس جمهور باراک اوباما پیشکش کرده است، اما وی از ارایۀ جزئیات به ویژه در مورد ادامۀ حضور و افزایش شمار سربازان امریکایی در آن کشور پرهیز کرد.

از سوی دیگر ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر خبرنامه یی گفته است که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در مکالمۀ تلیفونی اخیر با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است که کشورش در چند هفته آینده در رابطه به دفاع، حمایت و کمکهای بیشتر به مردم افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

جان کمبل فرمانده نیروهای ناتو و امریکایی به کانگرس امریکا گفت که بررسی اوضاع افغانستان و گزینه ها مرتبط به آن را به قصر سفید ارایه کرده است.
جان کمبل فرمانده نیروهای ناتو و امریکایی به کانگرس امریکا گفت که بررسی اوضاع افغانستان و گزینه ها مرتبط به آن را به قصر سفید ارایه کرده است.

هرچند جزئیات بیشتری در این مورد ارایه نشده است، اما روزنامۀ واشنگتن پست سه روز پیش از قول مقام های عالیرتبۀ حکومت ایالات متحده نوشته بود که رئیس جمهور اوباما به گونۀ جدی سرگرم بررسی پلانی است که بر اساس آن ۵۰۰۰ سرباز امریکایی فراتر از سال ۲۰۱۶ نیز در افغانستان حضور خواهد شد.

همزمان با این جان مککین سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیتۀ خدمات دفاعی مجلس سنای کانگرس ایالات متحده دو روز پیش از پیامد ناگوار خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان هشدار داده و گفته بودکه امریکا باید در افغانستان پایگاه دایمی داشته باشد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG