لینک های دسترسی

Breaking News

کابل نظامیان پاکستانی را در حملات اخیر مقصر می داند


حملات اخیر در کابل ۵۶ کشته و حدود ۵۰۰ زخمی برجاگذاشت
حملات اخیر در کابل ۵۶ کشته و حدود ۵۰۰ زخمی برجاگذاشت

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفت که در حملات چند روز پیش در شاه شهید، قصبه و اکادمی پولیس در کابل، حلقات خاص نظامیان پاکستانی دست داشت.

حسیب صدیقی سخنگوی ریاست امنیت ملی گفت "امروز می توانیم بگوییم که در عقب تمام این حملات دست حلقات خاص نظامیان پاکستان موجود بود که توسط مزدوران خود که شبکۀ حقانی می باشد، این حملات را راه اندازی می کنند‌."

در سه حملۀ اخیر در شهر کابل کم از کم ۵۶ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شد. مقام های افغان گفتند که به استثنای انفجار انتحاری اکادمی پولیس، اکثر قربانیان این رویدادها غیرنظامیان بودند.

سخنگوی ریاست امنیت ملی در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که مواد انفجاری کار گرفته شده در این حملات، تنها در اختیار دولت ها و ارگانهای نظامی قرار دارد. آقای صدیقی گفت که جنگ طالبان را افغانها نه بلکه چند افسر نظامی پاکستان رهبری می کند.

آقای صدیقی گفت که این حملات بر علاوۀ ایجاد ترس در میان مردم افغانستان به هدف روحیه بخشیدن طالبان و ایجاد اتحاد بین مخالفان دولت افغانستان سازماندهی شده است. او افزود که پس از نشر و تایید خبر مرگ ملا عمر، اتحاد گروه طالبان از هم پاشیده و اختلاف شدیدی به خاطر رهبری آن گروه به میان آمده است.

سخنگوی ریاست امنیت ملی افزود که یک هدف عملیات امسال بهاری طالبان تصرف بخشهایی از افغانستان بود تا قرارگاه های تندروان از آن سوی خط دیورند به داخل خاک افغانستان انتقال یابد.

در همین حال، قرار است فردا یک هیئت بلند پایۀ حکومت افغانستان برای گفتگو در باره چگونگی مبارزه با ترویزم و واضح ساختن موقف افغانستان به پاکستان سفر کند. وزیر خارجه، سرپرست وزارت دفاع و رئیس امنیت ملی افغانستان اعضای این هیئت اند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت که در این سفر هیئت افغان از جانب پاکستان خواهد خواست تا تعریفی را که از تروریزم در داخل پاکستان دارد، همچو تعریفی را از تروریزم در افغانستان نیز داشته باشد.

در چند روز اخیر رهبران حکومت ملی به شدت از پاکستان انتقاد کرده و آن کشور را به نبرداشتن گامهای عملی در زمینۀ مبارزه با تروریزم در افغانستان و پناه دادن به دهشت افگنانی که به افغانستان حمله می کنند، متهم کردند.

پاکستان در واکنش به بیانات رئیس جمهور و رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان خود را دوست و برادر افغانستان معرفی کرده و تروریزم را دشمن مشترک هر دو کشور عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG