لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان حملات کابل را تقبیح٬ طالبان را به صلح ترغیب کرد


آقای عزیز گفته است که دور نخست گفتگوهای رو در روی طالبان و مقام های افغان٬ موثر بود
آقای عزیز گفته است که دور نخست گفتگوهای رو در روی طالبان و مقام های افغان٬ موثر بود

پاکستان می گوید که از سرگیری گفتگوهای صلح با طالبان، میزان خشونت ها را در افغانستان کاهش خواهد داد. سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی پاکستان در صحبت با صدای امریکا بیان داشت که کشورش میتواند طالبان را به اشتراک در ادامۀ گفتگوها با حکومت افغانستان وا دارد اما فقط زمانی که طالبان مشکل رهبری این گروه را حل نمایند.

آقای عزیز، اتهامات برخی ها مبنی بر دست داشتن حکومت پاکستان در این حملات را رد کرد.

آقای عزیز به خبرنگار صدای امریکا در اسلام آباد بیان داشت که پاکستان حملات ترورستی در کابل و دیگر بخش های افغانستان را محکوم میکند و با حکومت افغانستان برای محدود ساختن تحرکات در امتداد سرحدات میکوشد تا تروریستان از اینجا برای اجرای فعالیت هایشان به افغانستان نروند.

آقای عزیز تاکید کرد که پاکستان طالبان را تشویق به مذاکره و عدم جنگ میکند چرا که به گفته وی جنگ نهایتا راه حل نیست. عزیز دور اول گفتگو های مقامات افغان با طالبان را موثر خواند و ابراز امیدواری کرد که دور دوم نیز زمانیکه موضوع منازعات مربوط به انتخاب رهبر در میان میان طالبان رفع گردد، صورت خواهد گرفت.

این در حالیست که جنرال جان کمبل، قوماندان ارشد نیرو های ناتو در ماموریت قاطع در افغانستان نیز در طول هفته گذشته از نقش پاکستان در ترویج صلح در افغانستان تشویق بعمل اورد و اضافه کرد که لوی درستیز پاکستان و رهبران افغان بنظر میرسد که روی همکاری های دو جانبه مقابله با تروریزم و ترویج ثبات منطقه مصمم اند.

در حالیکه در حملات مهلک شام شنبه در ولسوالی خان آباد ولایت کندز بیست و نه تن هلاک شد، باشندگان شهر کابل با شرکت در مراسم افروختن شمع بیادبود از قربانیان سلسله حملات انتحاری روز گذشته، پاکستان را مسبب وخامت اوضاع امنیتی کشور خواندند.

این واقعه در حالی رخ داد که مردم و فعالین، در مراسمی روز شنبه در کابل، از قربانیان سلسله حملات ان شهر، یادبود بعمل آوردند. یکی از فعالین مدنی حاضر در این گردهمایی بیان داشت که آنها با تدویر این نشست میخواهند به پاکستان نشان بدهند که مردم متحده هستند و دشمن خود را میشناسند.

این سلسله حملات در در حالی رخ میدهد که طالبان دور دوم گفتگو ها را با افغانستان بعد از نشر خبر مرگ ملا عرم فسخ کردند و مشخص نیست که ملا اختر محمد منصور، رهبر تازه طالبان، علاقمند ادامه این مذاکرات با افغانستان خواهد بود، یا خیر.

واکنش مشاور امنیت ملی پاکستان به حملات در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG