لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از افزایش مرگ و میر به دلیل گرسنگی و سرما در افغانستان هشدار داد


ادارهٔ غذا و زراعت ملل متحد و برنامهٔ جهانی غذا امروز ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) با نشر گزارشی گفته اند که قرار است تا ماه نومبر سال جاری، حدود شش میلیون نفر در افغانستان از رهگذر گرسنگی در وضعیت عاجل قرار بگیرند.

در این گزارش که به چندین محراق گرسنگی در جهان از ماه نومبر سال ۲۰۲۲ تا جنوری ۲۰۲۳ اشاره شده آمده است که پس از ماه نومبر احتمالاً در افغانستان ناامنی غذایی مفرط و مرگ و میر گسترده به دلیل گرسنگی شدید و سرما، افزایش خواهد یافت.

این ادارات ملل متحد گفته اند که در زمستان گذشته در ساحات مرتفع افغانستان ۲۰ هزار نفر با گرسنگی شدید مواجه شدند.

در این گزاش همچنان آمده است که به شمول افغانستان ۱۹ محراق گرسنگی در جهان به کمک‌های بشری نیاز دارد، اما در شش کشور، افغانستان، ایتوپیا، نایجریا، سومالیا، سودان جنوبی و یمن به اقدامات بشردوستانه فوری نیاز است تا باشندگان آن از گرسنگی فاجعه‌بار و مرگ نجات داده شوند.

پیش از این، برنامهٔ جهانی غذا تخمین زده بود که بیش از ۲۰ میلیون نفر در افغانستان - حدود نصف جمعیت آن کشور - با بحران شدید گرسنگی مواجه اند و به فراهم‌آوری کمک‌های بیشتر جامعۀ بین المللی به افغان‌های نیازمند تاکید کرده بود.

ملل متحد گفته است که کاهش سطح خشونت‌ها در افغانستان سبب شده است تا سازمان‌های خیریه به نیازمندان دسترسی بیابند، اما موجودیت ماین‌ها، مواد انفجاری منفلق‌ناشده، مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ، چالش‌های اوپراتیفی و زیربنا‌های ضعیف هنوز هم دسترسی سازمان‌های خیریه به نیازمندان را محدود نگهداشته است.

بر اساس این گزارش، درگیر‌های داخلی و تغییرات اقلیمی از دلایل اصلی گرسنگی حاد در این کشورها است که در جریان سال جاری با بی ثباتی اقتصادی، همه گیری کروناویروس و جنگ روسیه-اوکراین تشدید شده است.

کشورهای درگیر گرسنگی مفرط و شدید
کشورهای درگیر گرسنگی مفرط و شدید

بر اساس معلومات این ادارت ملل متحد، پاکستان، سریلانکا، زمبابوی و شماری از کشورهای دیگر افریقایی نیز به کمک‌های فوری نیاز دارند تا باشندگان آن از گرسنگی شدید نجات یابند.

XS
SM
MD
LG