لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: ۸۰۰هزار زن باردار و شیرده در افغانستان دچار سوتغذیه استند


برنامه جهانی غذا (WFP) می‌گوید که افغانستان شاهد بالاترین سطح سوتغذیۀ حاد و متوسط است و برعلاوۀ میلیون‌ها کودک، صدها هزار زن باردار و شیرده نیز از این بیماری رنج می‌برند.

این نهاد ملل متحد ناوقت روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) گفت که پس از یک سال مشکلات اقتصادی بی‌سابقه و رویدادهای طبیعی چون زلزله و سیلاب، خانواده‌های آسیب‌پذیر در سراسر افغانستان معیشت خود را از دست داده‌ و تا حد زیادی امکانات خود را برای تامین غذای خود تمام کرده‌اند.

بر اساس آمار برنامه جهانی غذا، نزدیک به ۱۹ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی شان از کجا خواهد آمد و شش میلیون نفر از آن‌ها با سطوح اضطراری گرسنگی و تنها در یک قدمی با قحطی روبرو استند.

به گفتۀ این سازمان، در این میان بیشترین آسیب متوجه کودکان و زنان باردار و شیرده است. مری‌آلن مک گروتی، نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته است: "امروز ۳.۹ میلیون کودک و ۸۰۰هزار زن باردار و شیرده به شدت دچار سوتغذیه استند."

برنامه جهانی غذا تاکید کرده است که سوتغذیه در زمان بارداری می‌تواند خطرات و عوارض زیادی از جمله مرده زایی، وزن کم هنگام تولد و تاخیر در رشد را به همراه داشته باشد. این سازمان گفته است که این بیماری می‌تواند در طول نسل‌ها به یک "الگوی چرخه‌ای" تبدیل شود، زیرا مشکلات هنگام تولد به دلیل کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به عواقب مادام‌العمر شود.

مگ گروتی گفته است که ثبت آمار سوتغذیه در افغانستان با سطوح بی‌سابقۀ گرسنگی همراه است و زندگی برای اکثر افغان‌ها به خصوص برای زنان و دختران سخت شده است.

کمک به برنامه جهانی غذا

برنامه جهانی غذا از کمک ۲۹۰هزار یورویی (حدود ۲۹۰هزار دالر امریکایی) آژانس همکاری انکشافی کاتالان (ACCD) یک نهاد امدادرسان کاتالونیایی خبر داده است.

این سازمان گفته است که با توجه به آمار بلند سوتغذیه در افغانستان این پول کمک می‌کند تا به کودکان و مادران دارای سوتغذیه حاد در سراسر این کشور دسترسی پیدا کند.

در خبرنامه‌ای برنامه جهانی غذا آمده است: "با کمک این بودجه، بیش از هشت‌هزار زن و کودک مبتلا به سوتغذیه در مناطق با بیشترین نیاز تا پایان سال با غذاهای مغذی ویژه برای درمان سوتغذیه حمایت خواهند شد."

نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته است: "ما از کاتالونیا به خاطر این کمک سخاوت‌مندانه که بیانگر همبستگی و تعهد قوی به درمان تغذیه نجات‌دهنده برای زنان و کودکان افغانستان است، تشکر می‌کنیم."

بر اساس آمار برنامه جهانی غذا، بین جنوری تا جون سال روان میلادی، این سازمان بیش از ۶۹۰هزار کودک مبتلا به سوتغذیه و بیش از ۴۵۳هزار زن باردار و شیرده را تحت پوشش قرار داده است.

همچنان این سازمان در نظر دارد که تا پایان سال روان میلادی، بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال و بیش از نیم میلیون زن باردار و شیرده را تحت پوشش قرار دهد.

برنامه جهانی غذا گفته است که در سال ۲۰۲۲ بیش از، ۲۱ میلیون نفر را با توزیع غذا، تغذیه و معیشت در سراسر افغانستان حمایت کرده است، اما در حال حاضر با کمبود ۹۶۰ میلیون دالری بودجه برای ادامه عملیات در شش ماه آینده، از جمله تهیه غذا قبل از زمستان برای مناطق دوردست و دشوارگذر مواجه است.

XS
SM
MD
LG