لینک های دسترسی

Breaking News

نزدیک به ۱۷۰۰ زندانی از محابس افغانستان رها شده اند


ریاست عمومی محابس و توقیفگاه‌های افغانستان اعلام کرد که بر اساس فرمان رییس جمهور غنی طی چند روز گذشته ۱۶۹۹ زندانی از محابس رها شده اند.

عبدالله زاهد، رییس ادارۀ حقوق و سخنگوی این ریاست امروز پنجشنبه دوم اپریل (۱۴ حمل) به صدای امریکا گفت که این شمار زندانیان در ۳۳ ولایت از محابس رها شده اند و این روند ادامه دارد.

او افزود که این اقدام به خاطر جلوگیری از گسترش کروناویروس به زندان‌های افغانستان، صورت گرفته است.

هفتۀ گذشته محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان برای جلوگیری از گسترش کروناویروس فرمان عفو زندانیان را صادر کرد که بر اساس آن تا ده هزار زندانی از زندان‌های افغانستان آزاد می‌شوند.

بر اساس معلومات ریاست عمومی محابس، افرادی بالاتر از ۵۵ ساله، مرتکبین جرایم جنحه – که سه تا پنج سال محکوم به زندان شده اند – کسانی که مدت حبس شان پنج سال باقی مانده، افراد دارای بیماری‌های صعب‌العلاج، زنان و اطفالی که در مراکز سلب استند، شامل این فرمان می‌شوند.

اما لوی سارنوالی افغانستان گفته است که محکومین جرایم تروریستی و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی شامل این فرمان نمی‌شوند.

بر اساس این فرمان آقای غنی، ریاست محابس و نهادهای عدلی ده روز فرصت دارند که آن را تطبیق کنند؛ اما اکنون فقط دو روز فرصت باقی است.

آقای زاهد گفت که در بخش تطبیق به دلایل قرنطین برخی شهرها و تعطیلی اداره‌های دولتی به زمان بیشتر نیاز خواهد بود.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از ۳۴ زندان‌ در آن کشور گزارش داد که در ۱۷ ولایت ریاست‌های صحت و اداره‌های محابس تدابیر وقایوی معیاری کروناویروس را نگرفته و خدمات صحی مناسب را عرضه نکرده است.

بر اساس آمار حکومت افغانستان، در حال حاضر ۳۵ تا ۴۰ هزار زندانی در محابس این کشور دوره محکومیت شان را سپری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG