لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتهٔ امنیت ملی پاکستان: کشورها اجازه نخواهند داشت به تندروان پناه بدهند


کمیتهٔ امنیت ملی پاکستان
کمیتهٔ امنیت ملی پاکستان

رهبری سیاسی و نظامی پاکستان روز دوشنبه دوم جنوری (۱۲ جدی) گفت که هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت که به تندروان پناه بدهد و بر ضد پاکستان حملات را انجام بدهند.

این اظهارات اشارهٔ آشکار پاکستان به افغانستان است، جاییکه اسلام‌آباد ادعا دارد تحریک طالبان پاکستانی پناهگاه دارند. اما حکومت طالبان آنرا رد می‌کند.

این اظهارات رهبری سیاسی و نظامی پاکستان در حالی بیان شده است که تحریک طالبان پاکستانی پس از لغو آتش‌بس نامحدود با حکومت پاکستان، حملات خود را در سراسر این کشور افزایش داده است.

این اعلام پس از برگزاری جلسات طولانی در کمیتهٔ امنیت ملی‌ آن کشور بیان شد که در آن شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح، و سایر مقام‌های ارشد آن کشور اشتراک داشتند.

بر اساس اعلامیه‌ای که از سوی حکومت پاکستان نشر شده است، کمیتهٔ‌ امنیت ملی آن کشور متعهد شده است که " تحمل در مقابل تروریزم در پاکستان صفر خواهد بود" و تاکید شده است که "دولت با تمام نیرو" در مقابل تندروان برخورد خواهد کرد.

اظهارات مقامات ارشد سیاسی و نظامی پاکستان دو هفته پس از آن بیان شد که نیروهای خاص آن کشور بیش از ۲۴ نفر از زندانیان وابسته به طالبان پاکستانی را در یک یورش بر یک زندان کشتند.

تحریک طالبان پاکستان یا (TTP) گروه جدا از طالبان افغان است، اما این دو گروه باور‌های مشترک دارند. طالبان افغان در اگست ۲۰۲۱ پس از ۲۰ سال جنگ در مقابل نیروهای بین المللی و حکومت پیشین افغانستان که از حمایت جامعه‌ٔ‌ بین المللی برخوردار بود، دو باره بر این کشور مسلط شدند.

تسلط مجدد طالبان افغان سبب شد تا تندروان تحریک طالبان پاکستان نیز جسور شوند و حملات شان را بر نیروهای امنیتی پاکستان افزایش بدهند.

تحریک طالبان پاکستان در نومبر ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان راه اندازی کنند. افزایش خشونت‌های تندروان، روابط میان مقامات پاکستان و طالبان افغان را متشنج کرده است.

در تازه‌ترین مورد، رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان، به تاریخ ۲۹ دسمبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با اکسپرس نیوز گفت که اگر کشورش از سوی گروه‌های مانند تحریک طالبان پاکستان تهدید شود، اسلام آباد صلاحیت قانونی دارد تا در مقابل مخفیگاه‌های شورشیان در داخل خاک افغانستان اقدام کند.

ثناالله در پاسخ به پرسشی که اگر طالبان افغان در مقابل مخفیگاه‌های طالبان پاکستانی در داخل افغانستان اقدام نکند، آیا اسلام آباد در مقابل این گروه در داخل خاک افغانستان اقدام خواهد کرد، گفت که در صورت بروز چنین مشکل "ما نخست از افغانستان، ملت مسلمان و برادر خویش می‌خواهیم تا این مخفیگاه‌ها را از بین ببرد و افراد آن را به ما تسلیم کند" اما اگر چنین اتفاق نیافتد، پاکستان اقدام خواهد کرد.

در واکنش به این اظهارات وزیر داخلهٔ‌ پاکستان، وزارت دفاع طالبان به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده گفت که افغانستان "بی‌صاحب نیست" و آماده است از تمامیت ارضی خود دفاع کند.

وزارت دفاع طالبان با وجود آنکه خواستار حل مشکلات از طریق تفاهم شد اما گفت: "ما مثل همیشه برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور آماده دفاع هستیم و در دفاع از کشور عزیز خود از هر کس خوب‌تر تجربه داریم."

این بار نخست نیست که مقامات پاکستانی از راه اندازی حملات در داخل خاک افغانستان صحبت می‌کنند. در گذشته اردوی پاکستان چندین بار حملاتی را در داخل افغانستان انجام داده است.

نیروهای پاکستانی پیش از سقوط جمهوریت نیز بر ولایت‌های مرزی افغانستان حملات توپخانه‌ای انجام می‌دادند که بارها سبب درگیری میان نیروهای دو کشور شده است، اما در اوایل سال روان خورشیدی، پس از تسلط دوباره‌ٔ طالبان بر افغانستان، اسلام‌ آباد حملات هوایی و راکتی را بر بخش‌های ولایت خوست و کنر انجام داد که در آن ده‌ها غیر نظامی افغان جان باختند.

یک هفته پس از آن حملات، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان،‌ گفت که به خاطر "مصالح ملی" این حملات را تحمل کرده است. مجاهد هشدار داد که پس از این در برابر چنین حملات خاموش نخواهد نشست.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری اسوشیتدپرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG