لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: حملات هوایی مرگبار در رفح یک 'اشتباه غم‌انگیز' بود


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز دوشنبه ۲۷ می (هشتم جوزا) حملهٔ روز یکشنبه نظامیان اسراییلی بر رفح را که منجر به کشته شدن ۴۵ غیرنظامی و زخمی شدن کم از کم ۲۰۰ نفر دیگر شد یک ''اشتباه غم‌ انگیز'' خواند.

نتنیاهو روز دوشنبه در مورد حملات هوایی مرگبار رفح در پارلمان اسراییل گفت: ''با وجود تلاش‌ ما برای آسیب نرساندن به کسانی که درگیر نیستند، متاسفانه شب گذشته یک اشتباه غم انگیز رخ داد. ما در حال بررسی این رویداد هستیم.''

مقامات اسراییل گفته اند که در حملات یکشنبه دست‌کم دو عضو ارشد حماس نیز در رفح کشته شده‌اند.

در همین حال، ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، با نشر اعلامیه‌ای حملات هوایی اسراییل را محکوم کرد و گفت: ''تصاویر از این کمپ [مهاجرین] وحشتناک هستند و نشان می‌دهند که هیچ تغییری در روش‌ها و ابزارهای جنگی مورد استفاده اسراییل که از قبل سبب کشته شدن غیرنظامیان زیادی شده است، وجود ندارد.''

ترک ضمن تایید آغاز تحقیقات اردوی اسراییل در مورد این حمله تاکید کرد که نتیجهٔ حمله بر ساحه‌ای که "مملو از غیرنظامیان" است، به گونه بسیار آشکار قابل پیش بینی است و منجر به کشته شدن بیشتر غیرنظامیان فلسطینی می‌شود.

او همچنین از اسراییل خواست تا به دستور هفته گذشته محکمه بین المللی عدالت مبنی بر توقف حمله بر رفح پایبند باشد.

ترک همچنین از گروه‌های مسلح فلسطینی خواست که پرتاب بی‌رویه راکت‌ها به سمت اسراییل را متوقف کنند و این حملات را ''نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه'' خواند. کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد همچنین از گروه حماس خواست تا نزدیک به ۱۰۰ گروگان را ''یکباره'' از اسارت آزاد کند.

جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، نیز با اشاره به حملهٔ اخیر اسراییل در رفح گفت که جامعه بین‌المللی با این معضل مواجه است که چگونه می‌تواند حکم هفته گذشته محکمه بین‌المللی عدالت را "اجرا کند."

محکمهٔ بین المللی عدالت روز جمعه ۲۴ می با صدور یک حکم اضطراری به اسراییل دستور داد تا به طور فوری عملیات در شهر رفح را متوقف کند.

محکمه بین المللی عدالت شعبه‌ای از سازمان ملل متحد است، اما بدون رای شورای امنیت ملل متحد، هیچ مکانیزمی برای اجرای دستورات خود ندارد. ایالات متحده به عنوان عضو دایمی شورای امنیت از حق ویتو برخوردار است و در گذشته به نفع اسراییل از حق ویتو کار گرفته است.

چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، نیز این حملات را "وحشتناک" خواند و از اسراییل خواست تا حمله خود را بر رفح متوقف کند.

میشل در صفحه ایکس خود نوشته است:‌''دیدن کشته شدن غیرنظامیان بی گناه فلسطینی در حمله اخیر وحشتناک است. هیچ منطقه مصوون برای بی‌جا شدگان داخلی در رفح وجود ندارد.''

شورای امنیت قصر سفید نیز گفته است: ''تصاویر ویرانگر این حمله... دلخراش است. اسراییل حق دارد به دنبال حماس برود و درک می کنیم که در این حمله دو تن از تروریست‌های ارشد حماس که مسوول حملات علیه غیرنظامیان اسراییلی بودند، کشته شدند. اما، همان گونه ما روشن کرده‌ایم، اسراییل باید هر اقدام احتیاطی ممکن را برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهد."

ادارهٔ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی وضعیت غزه را ''جهنم روی زمین'' خوانده است.

در همین حال، وزارت خارجه قطر روز دوشنبه گفت که حملات اسراییل ممکن تلاش‌ها برای میانجی‌گری آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها را پیچیده کند.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، نیز خواستار آتش بس فوری و "احترام کامل به قوانین بین المللی" شد.

مکرون در پیامی که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرده، گفته است:‌ ''از حملات اسراییل که سبب کشته شدن بسیاری از آوارگان در رفح شد، خشمگین استم. این عملیات باید متوقف شود. هیچ منطقه امنی برای غیرنظامیان فلسطینی در رفح وجود ندارد.''

با وجود دستور محکمهٔ بین المللی عدالت مبنی بر توقف حملات بر رفح، حملات هوایی و توپخانه‌ای اسراییل روز شنبه و یکشنبه بر این شهر ادامه داشت.

نتنیاهو تعهد کرده است که نظامیان اسراییل تا زمانی در غزه باقی خواهند ماند که گروه حماس نابود شود. با وجود مخالفت‌ها و نگرانی‌های جامعه بین المللی از تلفات احتمالی غیر نظامیان، نتنیاهو بار‌ها تاکید کرده است که برای رسیدن به هدف خود-نابودی حماس- نیروهای اسراییلی باید عملیات زمینی را در غزه انجام بدهند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

پس از حمله حماس، اسراییل نیز به حملات تلافی جویانه پرداخته که تا اکنون دست‌کم ۳۶هزار نفر عمدتاً زنان و کودکان در غزه کشته شده و اکثر مناطق غزه با خاک یکسان شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس، اسو شیتد پرس و رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG