لینک های دسترسی

Breaking News

گیرت ویلدرز سیاستمدار اسلام ستیز هالند: حاضرم صدر اعظم همه هالندی‌ها باشم


گیرت ویلدرز سیاستمدار اسلام ستیز هالند
گیرت ویلدرز سیاستمدار اسلام ستیز هالند

کسب بیشتر کرسی‌های پارلمان در انتخابات زودهنگام روز چهارشنبه هالند توسط حزب "آزادی "راستگرا و در نتیجه برنده شدن گیرت ویلدرز سبب شوک همگانی در سراسر اروپا شده است. اما به نظر می‌رسد که وی برای تشکیل یک حکومت راه دشواری را پیشرو دارد.

گیرت ویلدرز برای مدت طولانی در سیاست هالند یک چهره تحریک آمیز بوده است. شعار حزب ویلدرز وعده اسلام کمتر در هالند است. در سال ۲۰۱۶ او به دلیل توهین جنایتکارانه به یک گروه قومی و تحریک نفرت و تبعیض پس از رهبری مظاهره کننده گان که به حضور کمتر شهروندان مراکش در هالند شعار می دادند، مجرم شناخته شد اما بعداً او تبرئه شد.

گروه‌های اقلیت نسبت به نتایج انتخابات روز چهارشنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) ابراز نگرانی کرده اند.

ویلدرز پیش از این هرگز از چنین موفقیتی برخوردار نبوده است. حزب آزادی وی ۳۷ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان را به دست آورده است. ویلدرز گفت:"امید این است که مردم کشورشان را پس بگیرند. این که مطمئن شویم هالند دوباره متعلق به هالندى هاست. ما سونامی پناهندگی و مهاجرت را محدود خواهیم کرد."

اما پس از پیروزی، ویلدرز لفاظی‌های ضد اسلام را کاهش داده است. او گفت:"اگرمن صدر اعظم شوم، صدراعظم همه هالندى‌ها، صرف نظر از اینکه چه کسی هستند، جنسیت یا دین شان چیست، و از کجا آمده اند، خواهم بود."

با این حال او برای تشکیل حکومت باید با احزاب دیگر ایتلاف کرده و حکومت ایتلافی تشکیل دهد.

رشید ازروت، تحلیلگر سیاسی از دانشگاه امستردام می گوید که این لحن متمدنانه او را در کسب آرا کمک کرد. ازروت گفت:"اساساً آنچه او گفت این است که البته، می‌دانید که نفرت من از اسلام، هنوز هم بخشی از وجود من خواهد بود، اما آن را کنار می‌گذارم و نیازی نیست که بخشی از حکومت باشد. بنابراین، می‌توانم به شریک ایتلافی بادوامتری تبدیل شوم."

موهای بلاند رنگ شده ویلدرز وبرنامه محافظه کارانه او با دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده مقایسه شده است. برنامه او وعده "هالند در اولویت " را می دهد که با شعارهای دیگر احزاب پوپولست همخوانی دارد.

حزب آزادی ویلدرز هنوز ۳۹ کرسی برای کسب اکثریت کم دارد و مشخص نیست که آیا احزاب دیگری را پیدا خواهد کرد که مایل به همکاری با او باشند یا خیر. مذاکرات ممکن است چند ماه طول بکشد.

سه حزب بزرگ، که آرای کمتری به دست آورده‌اند، پیش از رای‌گیری گفته بودند که در حکومتی به رهبری ویلدرس شرکت نخواهند کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG