لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان و پاکستان در بخش ترانزیت آزادانه کالاهای تجارتی توافق کردند


مقام‌های پاکستانی می‌گویند که با افغانستان در مورد اجازۀ تردد آزاد موترهای باربری به هدف ترانزیت کالاهای تجارتی به توافق رسیده اند.

عبدالرزاق داوود، مشاور صدر اعظم پاکستان ناوقت روز سه‌شنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) در رشته پیام‌هایی در تویتر این اقدام تازه میان دو کشور را، گام مهم در بخش اتصال منطقه‌ای عنوان کرده است.

مشاور صدر اعظم پاکستان اضافه کرده است که براساس توافق جدید میان افغانستان و پاکستان، قرار است از تاریخ ۲۱ مارچ موترهای باربری که جوازنامه دریافت کرده اند، رفت و آمد میان دو کشور را آغاز کنند.

او تاکید کرده است که تاجران افغان می‌توانند جوازنامه رفت و آمد آزاد میان دو کشور را از سفارت پاکستان در کابل و قونسلگری آن کشور در کندهار به دست بیاورند.

تاجران افغان از توافق جدید میان افغانستان و پاکستان استقبال کرده و آن را در بخش ترانزیت کالاهای تجارتی مهم عنوان کرده اند.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که آنان پیش از این، چندبار با مقام‌های پاکستانی در پیوند به توقف موترهای باربری در دو سوی مرز افغانستان و پاکستان صحبت کرده و خواستار توجه در این زمینه شده بودند.

آقای الکوزی افزود: "افغانستان تعهد خود را داده است و تا کنون عملی نشده است. اگر این توافق عملی شود تاثیرات مثبت و خوب در بخش تجارت به وجود خواهد آورد."

در این حال، وزارت مالیۀ حکومت طالبان از سرگیری روابط تجارتی میان افغانستان و اوزبیکستان خبر داده است. این وزارت گفته است که روز گذشته چهار موتر حامل کالاهای تجارتی از بندر حیرتان به اوزبیکستان منتقل شده است.

این در حالی است که پیش از این، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود که تحولات اخیر سیاسی در این کشور تجارت را با تمامی کشورها، به شمول همسایگان افغانستان مختل کرده است.

این اتاق به تاریخ چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در اعلامیه‌ای گفت که نبود روابط تجارتی با کشورهای همسایه، روند عرضه و تقاضا در بازارهای افغانستان را متاثر ساخته و نرخ‌های تمامی اجناس، به ویژه مواد اولیه و مواد نفتی بلند رفته است.

XS
SM
MD
LG