لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت وسایط و بایومتریک مالکان آن برای جلوگیری از حملات انتحاری


افغانستان برای جلوگیری از حملات انتحاری با استفاده موتر اقدامات تازه را روی دست گرفته است
افغانستان برای جلوگیری از حملات انتحاری با استفاده موتر اقدامات تازه را روی دست گرفته است

شورای امنیت ملی افغانستان به تازگی تصمیم گرفته است که برای جلوگیری از حملات انتحاری و سوء استفاده از وسایط، تمام وسایط را ثبت و متصرفین و مالکان آنها را بایومتریک کند.

شورای امنیت ملی افغانستان در جلسۀ روز سه‌شنبه طرزالعمل ثبت و راجستر وسایط (به‌ شمول وسایط فاقد اسناد) و بایومتریک مالکان را مورد بحث قرار داده و در پرنسیپ تایید کرد.

این شورا، با نشر خبرنامه‌ای گفت، این سند را دفتر شورای امنیت ملی، در هماهنگی با ادارات مربوط تنظیم و تهیه کرده است که بالای تمام وسایط تطبیق خواهد شد.

در بخشی از خبرنامه آمده است "(این سند) ادارات امنیتی را صلاحیت می‌دهد تا بدون قید و شرط، متصرفین را مکلف به ‌راجستر وسایط‌ شان و بیومتریک مالکین آن نمایند".

به باور شورای امنیت ملی افغانستان، این موضوع کمک می‎کند تا در مسایل جرمی، هویت وسایط و راکبین آن شناسایی گردد.

رئیس جمهور غنی وزارت‎های امور داخله و مخابرات و هم‎چنان مشاور رئیس جمهور در امور تخنیکی و دفتر شورای امنیت از جانب جلسه موظف ساخت تا دو هفتۀ دیگر پلان تطبیقی و اجرایی را در این زمینه ترتیب کنند.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که در چندین حملۀ انتحاری خونبار در مرکز و ولایات افغانستان از وسایط نقلیه استفاده شده است.

به تاریخ ۱۶ اسد سال گذشتۀ خورشیدی، یک موتر مملو از مواد انفجاری در شاه شهید کابل انفجار داده شد که در آن حمله ۱۵ نفر کشته و ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

پس از در حمله بر ریاست محافظت از رجال برجسته امنیت ملی در پل محمودخان کابل به تاریخ ۳۱ حمل سال روان خورشیدی، نیز از موتر لاری مملو از مواد انفجاری استفاده شد که در آن حمله به شمول کارمندان امنیت، ۳۰ کشته و حدود ۳۲۰ زخمی به جا گذاشت.

در آخرین مورد، حمله در نزدیکی ستره محکمۀ افغانستان نیز با استفاده از موتر انجام شد که ۲۲ تن را کشت و ۴۱ تن دیگر را زخمی ساخت.

XS
SM
MD
LG