لینک های دسترسی

Breaking News

محقق: هیات مشترک حکومت و سیاسیون به قطر می‌رود


حکومت افغانستان می‌گوید که قرار است به زودی هیات متشکل از نمایندگان حکومت و چهره‌های سیاسی برای گفتگو با طالبان، به قطر برود.

محمد محقق، مشاور سیاسی و امنیتی رییس جمهور غنی که امروز پنجشنبه ۱۵ جولای (۲۴ سرطان)، در سمپوزیم ملی صلح پایدار صحبت می‌کرد، گفت که قرار بود این هیات گسترده باشد؛ اما اکنون تصمیم گرفته شده که محدودتر شود.

او گفت: "هیاتی از افغانستان روان است به قطر که در آنجا نماینده‌های کشورهای بزرگتر دنیا هم جمع است و از طالبان هم گفته شده که کسانی می‌آید، گرچه آخرین خبرها این بود که چیزی اضافه‌تر از ملا برادر و شیخ عبدالحکیم کسی دیگر نخواهد بود؛ اما سرانجام یک چیزی را در آنجا اعلام می‌کنند".

همچنان آقای محقق بار دیگر تاکید کرد که طالبان نمی‌توانند با زور به قدرت برسند و اگر موفق هم شوند، نمی‌توانند امور حکومتداری را به پیش ببرند.

هنوز فهرست اعضای این هیات مشترک نهایی و اعلام نشده است.

محمد اکرم خپلواک، نمایندۀ خاص رییس جمهور غنی در امور سیاسی گفت که طالبان اخیراً کمی وضاحت داده اند که خواستار چه استند، اما جزییاتی بیشتر در مورد ارایه نکرد.

در همین حال، نادر نادری، عضو هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان که اکنون در کابل است، گفت که روز جمعه با این هیات به دوحه خواهد رفت.

او گفت که مراحل نهایی بحث‌ها در مورد این هیات جریان دارد: "یک جمع دیگر از سیاسیون افغان آنجا می‌پیوندند و بهانه‌ای را که طالبان تا حالا داشتند، همین است که در پهلوی این هیات [هیات مذاکره‌کننده قبلی] یک تعداد شخصیت‌های سیاسی باشد که بحث و فیصله شود."

همچنان نادری گفت که یکی از اعضای هیات طالبان به جانب حکومت گفته که آنها خواستار رهایی ۷۰۰۰ زندانی و بیرون‌شدن اسامی رهبران شان از فهرست تحریم‌های ملل متحد در مقابل سه ماه آتش‌بس شده است.

آقای نادری گفت که این خواست در مقابل سه ماه آتش‌بس طالبان، بسیار سنگین است.

XS
SM
MD
LG