لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان نشست رهبران افغان را میزبانی می‌کند


پاکستان در نظر دارد تا درتلاش برای تسریع روند صلح بین‌الافغانی، کنفرانس رهبران سیاسی افغانستان را میزبانی کند.

منابع معتبر در حکومت پاکستان روز چهارشنبه ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) به صدای امریکا گفتند که قرار است این کنفرانس به پیشنهاد و میزبانی پاکستان به تاریخ "۱۷ تا ۱۹ جولای" برگزار شود.

شماری از رهبران افغان به شمول محمد عمر داوودزی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور افغانستان برای پاکستان و عمر زاخیلوال، وزیر مالیۀ پیشین افغانستان به صدای امریکا تایید کرده اند که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

با اینحال، به گفتۀ آقای داوودزی در مورد تاریخ برگزاری این کنفرانس هنوز هم بحث‌هایی جریان دارد.

منابع پاکستانی به صدای امریکا گفته اند که افزون بر آقای داوودزی و عمر زاخیلوال، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ پیشین، حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور رییس جمهور، گلبدین حکمتیار و احمد ولی مسعود در این کنفرانس دعوت شده اند.

منصور خان، سفیر پاکستان در افغانستان در مصاحبه با صدای امریکا گفته است که کشورش در پیوند با روند صلح افغانستان، با طیف گستردۀ طرف‌های دخیل در معضل افغانستان، به شمول حکومت افغانستان و گروه طالبان در تماس است.

منصور خان گفت: "ما تعامل سازنده داریم تا تمام نفوذ خود را با روش مثبت به کار ببندیم. اما نمی‌توانیم و نباید هم نسخه‌ای را برای حل معضل افغانستان توصیه کنیم. این مسوولیت افغان‌ها است تا در مورد آیندۀ با ثبات از ورای تفاهم سیاسی درونی، توافق کنند."

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان نیز روز سه شنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) پس از ملاقات با حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در تویتر نوشت که رهبران افغان‌ در نهایت مسیر آیندۀ شان را مشخص می‌سازند و لازمی است که برای دست‌یابی به یک توافق از طریق مذاکرات، انعطاف نشان دهند.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که آقای اتمر خطاب به همتای پاکستانی‌اش خواهان همکاری اسلام‌‌آباد در خصوص "بستن پناه‌گاه‌ها و منابع تمویل طالبان، و تشویق این گروه برای از سرگیری مذاکرات معنی‌دار و دریافت راه حل سیاسی در راستای موفقیت روند صلح افغانستان" شده است.

پیش از این نیز مقام‌های افغان به شمول مشاور امنیت ملی و معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده بودند.

آقای صالح دو روز پیش در یک پیام فیسبوک نوشته بود که هسته‌های خاص ستردرستیز پاکستان از پشاور – کویته و نقاط دیگر، جنگجویان طالبان را آموزش داده و رهنمایی می‌کنند.

مقام‌های پاکستانی در چند هفتۀ اخیر با این ادعا که ادامۀ خشونت و وخامت اوضاع در افغانستان سبب سرازیر شدن مهاجرین افغان به پاکستان و دیگر کشورهای همسایه خواهد شد، بر حل معضل افغانستان از ورای گفتگوی سیاسی تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG