لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان مالیزیایی از زبالۀ میوه طیارۀ بی‌سرنشین ساختند


دانشمندان مالیزیایی روشی را ایجاد کرده اند که با استفاده از آن فایبرهای موجود در برگ آناناس را به یک مادۀ قوی مبدل می‌کنند که از آن برای ساختن بدنه و چوکات طیارۀ بی سر‌نشین یا درون کار گرفته می‌شود.

محمد طارق حمید سلطان، استاد پوهنتون پیوترا در مالیزیا که این پروژه را رهبری می‌کند، همواره با تیم خود تلاش داشت تا راهی را برای تولید مادۀ کارآ از زبالۀ آناناس در کشتزارهای هولو لانگات در ۶۵ کیلومتری کوالالامپور، پایتخت آن کشور پیدا کند.

آقای حمید سلطان به خبرگزاری رویترز گفت: "ما برگ آناناس را به یک فایبری مبدل می‌کنیم که از آن می‌توان در صنایع هوایی، اساساً تولید درون استفاده کرد."

او گفت که درون‌های ساخته شده از این زبالۀ گیاهی، در مقایسه با ابزار مشابه که از فایبرهای صنعتی ساخته می‌شود، هم قوت زیاد و هم وزن کم داشته و نیز نرخ آن ارزان می‎باشد.

این دانشمند مالیزیایی گفت که اگر این درون تخریب شود، چوکات آن را می توان به سادگی زیر خاک کرد و فقط در جریان دو هفته ترکیب گیاهی این چوکات با خاک یکسان می‌شود.

آقای حمید سلطان گفت که این درون قادر است در ارتفاع یک کیلومتر پرواز کند و برای حدود ۲۰ دقیقه در هوا بماند.

تیم آقای حمید سلطان در نظر دارد که با استفاده از عین روش درون‌های بزرگتر را که قادر حمل ابزار و کمره باشد برای مقاصد زراعتی و کشف و تفتیش هوایی تولید کند.

دهقانان آناناس کار مالیزیایی امیدوار اند که برنامۀ خلاقانۀ تولید درون از زباله‌های محصولات کشاورزی شان که در گذشته ضایع می‌شد، اکنون منبع دیگری درآمد را برایشان فراهم کند.

XS
SM
MD
LG