لینک های دسترسی

Breaking News

کم‌خوابی سبب بیماری کودکان می‌شود


پژوهش تازه از تاثیرات زیانبار کم خوابی در کودکان پرده برداشته است
پژوهش تازه از تاثیرات زیانبار کم خوابی در کودکان پرده برداشته است

سفارش‌های جدید طبی در مورد برنامۀ خواب کودکان و نوجوانان، زیان‌های ناشی از کم خوابی را برجسته ساخته است.

ستوارت چن داکتر امریکایی نویسندۀ رهنمود خواب گفته است که کم از کم ۲۵ درصد کودکان زیرسن ۱۲ سال کمتر از آنچه سفارش می شود، می‌خوابند. او گفت "شواهد زیادی وجود دارد که این عادت، آموزش و حافظۀ این کودکان را متاثر می‎سازد".

سفارش‌های جدید که در وبسایت اکادمی امریکایی طبابت خواب نشر شده است، بر بنیاد ارزیابی‌های جدی و بی پیشینۀ علمی ارایه شده است. چن در پاسخ به ایمیلی به خبرگزاری رویترز نگاشته است "ساعات سفارش شدۀ خواب برای هر طیف سنی بیشتر از گذشته است".

برای سلامتی کامل، کودکان و نوجوانان باید در ۲۴ ساعت به گونۀ منظم چنین بخوابند: شیرخواران ۱۲ تا ۱۶ ساعت، کودکان یک تا دو ساله ۱۱ تا ۱۴ ساعت، کودکان سه تا پنج ساله ۱۰ تا ۱۳ ساعت، اطفال شش تا ۱۲ ساله ۹ تا ۱۲ ساعت و نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله هشت تا ۱۰ ساعت در یک شبانه روز بخوابند.

منبع: اکادمی امریکایی طبابت خواب
منبع: اکادمی امریکایی طبابت خواب

مشکلات ناشی از عدم رعایت ساعت‌های سفارش شدۀ خواب‌ به گفتۀ آقای چن منجر به کارکرده‌گی ضعیف آموزشی، مشکلات خلقی و سلوکی به شمول خود آزاری و تلاش برای خودکشی شده و در صورت تشدید و دوام این حالت احتمالاً به مشکلات قلبی نیز منتهی می‌شود.

چالش بزرگتر سپری کردن وقت کافی در بستر است. آقای چن گفته است که در اکثر خانواده‌ها کودکان یا نوجوانان ناوقت به بستر رفته یا هم صبح وقت از خواب بر می‌خیزند. انگیزه‌های این کم‌خوابی متفاوت است اما به گفتۀ داکتر چن، عوامل خانواده‌گی، اجتماعی و در مورد کودکان مکتب‌رو، ساعت‌ آغاز درس عوامل عمده تلقی می‌شود.

داکتران، کم کردن اوقات تماشای تلویزیون و عدم استفاده از سایر وسایل برقی در داخل بستر، برنامه ریزی دقیق برای انجام کارهای خانه‌گی و سایر فعالیت‌های درسی و مکتب، پرهیز از فعالیت‌های شدید پیش از رفتن به بستر و برنامۀ منظم خوابیدن و برخاستن از بستر را به صفت روش خوب برای خواب درست کودکان و نوجوانان توصیه می کند.

XS
SM
MD
LG