لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات خواب با خطر بیماریهای قلب توأم است - پژوهش


هفت ساعت خواب در شبانه روز تاثیر به سزا بر سلامتی بدن دارد.
هفت ساعت خواب در شبانه روز تاثیر به سزا بر سلامتی بدن دارد.

پژوهش جدید طبی نشان داده است که بزرگسالانی که بسیار زیاد یا بسیار اندک می خوابند، ممکن با سخت شدن شریانها روبرو شوند، وضعیتی که می تواند نشانۀ ابتدایی بیماری قلب باشد.

چان وون کیم، داکتر در فاکولتۀ طب پوهنتون سیول کوریای جنوبی و پژوهشگر این مطالعه گفت "اکثر مردم، حدود یک سوم یا یک چهارم مردم، از خواب نامناسب – یا زمان ناکافی یا کیفیت نادرست خواب- رنج می برد".

به گفتۀ داکتر کیم، چندین پژوهش خواب ناکافی را با خطر فزایندۀ حملات قلبی و سکته ها ربط داده است، اما سایر شرایط مانند افسرده‌گی یا چاقی در این زمینه دخیل بوده می تواند.

داکتر کیم به خبرگزاری رویترز گفت "ما تحقیق کردیم که اگر زمان ناکافی یا کیفیت خواب با نشانه های ابتدایی بیماری قلب در نزد بزرگسالان صحتمندی ربط داشته باشد که عاری از بیماری های قلبی بوده اند".

در این پژوهش بیش از ۴۷ هزار مرد و زن در سن حدود ۴۲ سالگی پرسشنامه یی را در مورد خواب خانه‌پری کرده و برای شناسایی آسیبهای ناشی از تراکم کلسیم در شریانهای منتهی به قلب مورد آزمایش قرار گرفتند. آسیب های ناشی از پلکهای کلسیم که سبب سخت شدن شریانها می شود، نخستین علامت کهنه‌گی رگها می باشد.

بر اساس این پرسشنامه، اوسط خواب اشتراک کنندگان ۶.۴ در شب بوده و حدود ۸۴ درصد آنان کیفیت خواب شان را "خوب" توصیف کرده بودند. پژوهشگران کسانی را که پنج ساعت یا کمتر از آن در شبانه روز خواب داشتند"کم خواب" و کسانی را که نه ساعت یا بیشتر از آن در شبانه روز می خوابیدند "پرخواب" تلقی کردند.

داکتران می گویند که در اتاق خواب از کاربرد وسایل برقی پرهیز شود
داکتران می گویند که در اتاق خواب از کاربرد وسایل برقی پرهیز شود

یافته های این پژوهش نشان داد که کم خواب ها در مقایسه با کسانی که هفت ساعت در شبانه روز می خوابیدند، حدود ۵۰ درصد کلسیم بیشتر در شریان های قلبی شان داشتند؛ وضعیتی که سبب تصلب شریانها و لخته شدن خون در درون رگها می شود. به همین سان پرخواب ها در مقایسه با کسانی که هفت ساعت در شبانه روز می خوابیدند، حدود ۷۰ درصد کلسیم بیشتر در جدار رگهای شان داشتند.

به هر اندازۀ که میزان کلسیم در جدار شریان ها به ویژه شریان های اکلیلی قلب بلند باشد به همان اندازه خطر ابتلا به بیماری قلب به ویژه حملات قلبی در آینده بیشتر می باشد.

کیفیت خواب

کسانیکه خواب با کیفیت نداشتند نیز دارای سطح بلندتر کلسیم در شریانهای قلبی و مبتلا به سخت شدن بیشتر شریان های بدن بودند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۳ نشان داده بود که کسانیکه کمتر از شش ساعت در شبانه روز می خوابند، بیشتر معروض به فشار بلند خون، سویۀ بلند کولسترول در بدن، بیماری شکر و چاقی اند.

یوسو چانگ یکی دیگر از پژوهشگران تحقیق جدید در بیانیه یی ضمیمۀ یافته های این پژوهش خلاصه کرده است که "بزرگسالان دارای خواب بی کیفیت شریان های سفتتر نسبت به کسانی دارند که هفت ساعت در شبانه روز خوابیده و کیفیت خواب شان خوب است.

افراد کم خواب در این پژوهش نسبت به سایر افراد پیرتر، افسرده، بیشتر مبتلا به بیماری شکر نوع ۲ بوده و جالب اینکه اکثر آنان به دود کردن سگرت عادت داشته اند.

داکتر کیم می گوید که ترکیبی از کم خوابی یا پرخوابی با خواب بی کیفیت که توأم با علایم ابتدایی بیماری قلبی چون بلند رفتن میزان کلسیم در شریانهای قلب و سخت شدن شریانهای بدن می باشد، شواهد قوی بر ارتباط خواب ناکافی و افزایش خطر حملات قلبی را ارایه می کند.

با اینحال به گفتۀ داکتر کیم تا هنوز مشخص نشده است که آیا خواب ناکافی دلیل یا پیامد ناتندرستی است یا خیر، اما به گفتۀ وی رعایت اصول درست خوابیدن به شمول پرهیز از استفاده از وسایل برقی در هنگام خواب، یکی از عادات سالم برای تندرستی است.

XS
SM
MD
LG