لینک های دسترسی

Breaking News

هراس از کروناویروس؛ جشن نوروز در افغانستان تجلیل نشد


همزمان با شیوع کروناویروس و هراس از گسترش آن در افغانستان، افغان‌ها از تجلیل جنش نوروز در آن کشور خودداری کردند.

این جشن عنعنوی و تاریخی همه ساله در افغانستان به شیوه‌های مختلف تجلیل می‌شود، اما امسال حکومت افغانستان برای جلوگیری از شیوع کروناویروس، تجلیل از جشن نوروز را لغو اعلام کرد.

مراسم برافراشتن جهنده که همه ساله با حضور هزاران نفر در روضه علی، خلیفه چهارم اسلام، در شهر مزار شریف برگزار می‌شد، امسال این مراسم شب گذشته با حضور برخی از مقام‌های محلی ولایت بلخ انجام شد.

در کارته سخی کابل هم که در سال‌های اخیر صد‌ها نفر در مراسم جهندۀ بالا اشتراک می‌کردند، امسال برگزار نشد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در پیام تبریکی به مناسبت سال‌نو ۱۳۹۹ از مردم خواسته است که به هدف جلوگیری از شیوع کروناویروس از اشتراک در تجمعات و گردهمایی‌ها خودداری کنند.

آقای غنی تاکید کرده است که با توجه به شیوع کروناویروس در افغانستان شهروندان این کشور، نوروز را با نهال‌شانی و پاکاری محله‌های شان تجلیل کنند.

جشن سال نو شامل عنعنات تهیه دسترخوان هفت سین، هفت میوه ،خانه تکانی، تهیه لباس جدید، پخت سمنک، تهیه شرینی برای نامزدها و راه اندازی میله‌ها است که به مردم این کشور از قدیم به ارث مانده است.

این در حالی است که وزارت صحت عامه افغانستان از دو واقعه جدید مثبت کرناویروس در ولایت هرات خبر داد که به گفته این وزارت این افراد مبتلا به تازگی از ایران برگشته بودند.

با ثبت این واقعات، آمار مبتلایان به کروناویروس در افغانستان به ۲۴ رسیده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه تا اکنون ۱۵ واقعه در هرات، سه واقعه در سمنگان، دو واقعه در لوگر و چهار واقعۀ دیگر در بادغیس، کاپیسا، بلخ و دایکندی ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG