لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین مورد مثبت پولیو پس از یک دهه در نیویارک ثبت شد


مقامات صحی ایالات متحده می‌گویند که پس از تقریباً یک دهه نخستین مورد ابتلا به بیماری پولیو در یک نوجوان واکسین نشده در ایالت نیویارک ثبت شده است.

به گفته این مقامات علایم بیماری یک ماه پیش نزد او ظاهر شده بود و فعلاً بیمار فلج شده است. بیمار در منطقهٔ راکلند زندگی می‌کند و اخیراً به خارج از کشور سفر نکرده است.

داکتران گفته اند که بیمار ویروس مشتق شده از واکسین زنده را از کسی که این واکسین را در خارج از امریکا گرفته، دریافت کرده است. در ایالات متحده واکسین زندهٔ پولیو تطبیق نمی‌شود.

این فرد اکنون مسری تلقی نمی‌شود، اما محققان تلاش دارند تا دریابند که چگونه عفونت رخ داده است و آیا افراد دیگری در معرض ویروس قرار گرفته اند یا خیر.

داکتر پتریشیا شنابل روپرت یک مقام صحی منطقهٔ راکلند گفت که اکثر امریکایی‌ها در مقابل بیماری فلج اطفال واکسین شده اند اما افراد واکسین نشده ممکن در معرض خطر باشند. او افزود که مقامات صحی بزودی کلینیک‌های واکسیناسیون را در منطقه ایجاد می‌کنند و از افراد واکسین نشده خواست تا واکسین کنند.

او روز پنجشنبه ۲۱ جولای هنگام اعلام ثبت نخستین واقعه مثبت پولیو در یک کنفرانس خبری گفت: "ما در بازوی کسانی که به آن نیاز دارند واکسین خواهیم زد. "

فلج اطفال زمانی یکی از ترسناک ترین بیماری در امریکا بود که شیوع سالانه آن باعث هزاران مورد فلج به ویژه در کودکان می‌شد .

واکسین‌های پولیو پس از سال ۱۹۵۵ به گونهٔ گسترده در دسترس قرار گرفت و کمپاین‌های واکسیناسیون موارد ابتلا را در دههٔ ۱۹۶۰ به کمتر از ۱۰۰ مورد و در دههٔ ۱۹۷۰ به کمتر از ۱۰ مورد کاهش داد.

ایالات متحده در سال ۱۹۷۹ امریکا را عاری از پولیو اعلام کرد یعنی پولیو دیگر به گونهٔ معمول شیوع نمی‌کرد.

اما ندرتاً مسافران عفونت فلج اطفال را به ایالات متحده می‌آورند. به گفتهٔ مقامات صحی فدرال آخرین مورد در سال ۲۰۱۳ یود که یک کودک هفت ماهه که اخیراً از هند به امریکا آمده بود با این بیماری تشخیص شد.

پولیو یا فلج اطفال یک نوعی از ویروس حاد عفونی و مسری است که بر نخاع شوکی بدن حمله می‌کند و منجر به فلج غیر قابل برگشت در اطفال می‌شود.

در حالی که هیچ نوع درمان برای فلج اطفال وجود ندارد، ولی با دریافت واکسین پولیو می‌توان از مبتلا شدن کودکان به این مرض جلوگیری کرد.

افغانستان و پاکستان دو کشور در جهان است که بیماری پولیو هنوز هم از کودکان قربانی می‌گیرد. پاکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی فقط یک مورد مثبت پولیو را گزارش داد اما در سال جاری تاکنون هفت مورد آن گزارش شده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت طالبان در سال ۲۰۲۲ میلادی، یک واقعۀ مثبت فلج کودکان در ولایت پکتیکا ثبت شده که به گفتۀ این وزارت ویروس آن شباهت به ویروسی داشت که در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شایع است.

XS
SM
MD
LG