لینک های دسترسی

Breaking News

نشریۀ انترنتی 'نیوزسکاتسمن': عزم برای کامیابی در افغانستان


نشریۀ انترنتی 'نیوزسکاتسمن': عزم برای کامیابی در افغانستان
نشریۀ انترنتی 'نیوزسکاتسمن': عزم برای کامیابی در افغانستان

'عزم برای کامیابی درافغانستان'، عنوان مطلب شمارۀ امروز(یکشنبه) نشریۀ انترنتی 'نیوزسکاتسمن' است. به نشر رسیده است.

نشریه می نویسد که بعد از ده سال جنگ، حکومت بریتانیا اعلان کرده است که عزم این کشور برای کامیابی در افغانستان به موفقیت می انجامد. ده سال از آغاز جنگی می گذرد که امریکا و بریتانیا به تعقیب واقعات یازدهم سپتمبر آن را عملیات متداوم نام نهادند.

سکاتسمن دات کام می نویسد، اکنون حکومت از این جنگ ارزیابی مثبت محتاطانه کرده ولی می گوید که با آنهم ناگزیر اشتباهاتی رخ داده است. یک نطاق وزارت خارجۀ بریتانیا گفته است "پیشرفت درجنگ افغانستان رونما گردیده است. زمانی جامعه بین المللی پلان منظم و منابع کافی برای این جنگ در اختیار نداشت و شورش آغاز شده بیشتر از آنچه که توقع می رفت، مقاوم به نظر می رسد."

نشریه از زبان نطاق وزارت خارجه بریتانیا می نویسد "انکشاف مؤثر قوای امنیتی افغانستان و کار آیی حکومت کند بوده است و جامعۀ بین المللی در این راستا سرمایه گزاریی کمتری کردند."

با آنکه عقب نشینی ها رخ داده است و قضاوت های غلطی صورت گرفته است، ولی با آنهم پیشرفت هایی حاصل شده است.

سکاتسمن دات کام می نویسد، اکنون ستراتیژی بیشتر از پیش متمرکزمی باشد، ائتلاف قوی است، همکاران افغان دخیل اند و منابع و عزم کافی برای موفقیت دارند. افغانستان امروز با افغانستان ٢٠٠١ قابل مقایسه نمی باشد. برای تلافی ضربات جنگ سی ساله و آثار حکومت های گذشته، به وقت نیاز است.

مطلب ادامه می یابد که از دهمین سالگرد جنگ درحالی یاد آوری می شود که در این اواخر واقعات بزرگ امنیتی در افغانستان رخ داده است، با در نظر داشت این رویداد ها به شمول کشته شده برهان الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین و رئیس شورای عالی صلح افغانستان می توان پی برد که راه دشواری در پیش است.

نشریه نوشته است که اظهارات اخیر راین کراکر، سفیر امریکا درافغانستان این حمله نمایانگر این حقیقت است که دهشت افگنان برای افغان ها و آیندۀ آن کشور هیچ وقعی نمی گذارند.

در اخیر این مطلب به تاکیدات حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان اشاره شده است که گفته است، بروز چنین واقعات آنها را از مساعی صلح رو گردان نخواهد ساخت، اما از انکشافات جدید چنین معلوم می شود که سخنان او مفهوم کمتری را می رساند.

XS
SM
MD
LG