لینک های دسترسی

Breaking News

رهایی ۳۴۴ کودک از چنگ اختطاف‌چیان در نایجریا


مقامات در نایجریا می‌گویند ۳۴۴ شاگرد مکتب که هفتهٔ گذشته توسط افراد مسلح در شمال‌غرب این کشور اختطاف شده بودند، رها شدند.

مقامات گفتند که این شاگردان یک مکتب شبانه‌روزی دیروز ۱۷ دسمبر (۲۷ قوس) به مقامات امنیتی تسلیم داده شدند.

آنان گفتند که پیش از پیوستن با خانواده‌های شان، این کودکان مورد آزمایش‌های صحی قرار خواهند گرفت.

با آنهم تا حال واضح نیست که تمامی این شاگردان رها شده اند یا نه.

محمدو بوهاری رییس جمهور نایجریا از آزادی شاگردان استقبال کرده و آنرا "تسکینی بزرگ برای خانواده های آنان، تمام کشور و جامعه جهانی" خواند.

آقای بوهاری در قبال اعتراض کشورهای افریقای غربی از ناامنی در افریقای شمالی، به تلاش های موفق دولت این کشور برای رهایی این دانشجویان و دانشجویان ربوده شدهٔ قبلی اشاره کرده و گفت: "دولت کاملاً از مسوولیت خود در محافظت از جان و مال نایجریایی ها آگاه است."

گروه تندرو بوکوحرام مسوولیت ربودن این صدها دانشجوی مکتب متوسطه ساینس را که در ولایت کاتسینای نایجریا موقعیت دارد، به دوش گرفته است.

ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام دریک نوار صوتی ادعا کرده است که این حمله را بخاطری انجام داده اند که تعلیمات غربی اسلامی نیست و آنچه به این دانشجویان تدریس می‌شود از جانب "خدا و رسول" حرام خوانده شده است.

اضافه تراز ۸۰۰ دانشجو هنگام حمله در مکتب حضور داشتند که صدها تن آنان موفق به فرار شدند و گمان می‌رود که بیش از ۳۳۰ نفر آن ها ربوده شدند.

بوکو حرام بیشتر از ده سال می‌شود که برای ایجاد حکومت سختگیرانهٔ اسلامی در شمال نایجریا درگیری نبرد خونین است. هزاران نفر در اثر این خشونت ها کشته و بیش از یک میلیون نفر آواره شده اند.

این گروه عمدتا در شمال شرق نایجریا فعالیت دارد، اما با آدم ربایی اخیر از ولایت کاتسینای، نگرانی گسترش شورش به شمال غرب این کشور نیز بوجود آمده است.

XS
SM
MD
LG