لینک های دسترسی

Breaking News

پاشینیان برندۀ انتخابات ارمنستان شد


نیکول پاشینیان، بار دیگر به صفت صدر اعظم ارمنستان انتخاب شد، هرچند مخالفان سیاسی حکومت، آقای پاشینیان را به شکست در برابر آذربایجان در جنگ قره‌باغ مقصر دانسته و همواره خواستار استعفای وی بودند.

کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان روز دوشنبه ۲۱ جون (۳۱ جوزا) نتایج مقدماتی انتخابات پارلمانی روز یکشنبه آن کشور را نشر کرد که بر اساس آن حزب "قرار مدنی" آقای پاشینیان نزدیک به ۵۴ درصد آرا را کسب کرده است.

رابرت کوچاریان، رییس جمهور پیشین ارمنستان و رقیب آقای پاشینیان که اندکی بیشتر از ۲۱ درصد آرا را کسب کرده است، در صحبت با خبرگزاری انترفکس روسیه، اعتبار و مشروعیت این انتخابات را زیر سوال برده است.

در پی بحران سیاسی در ارمنستان که پس از جنگ شش هفته‌ای سال گذشته میان ارمنی‌تباران و نیروهای آذربایجانی در منطقۀ قره‌باغ اوج گرفت، حکومت ارمنستان تصمیم به برگزاری انتخابات گرفت تا به این بحران پایان ببخشد.

آقای پاشینیان در نومبر سال گذشته توافق آتش‌بس را با ارمنستان امضا کرد و به جنگ میان ارمنی‌تباران قره‌باغ با نیروهای آذربایجان پایان بخشید. بر اساس این توافق، ارمنستان بخش‌هایی از قره‌باغ را به آذربایجان تسلیم کرد و نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ مستقر شدند.

منتقدان و مخالفان سیاسی آقای پاشینیان استدلال می‌کنند که صدر اعظم ارمنستان جنگ قره‌باغ را درست رهبری نکرد و وارد یک آتش‌بس "تحقیر‌آمیز" با آذربایجان شد.

آقای پاشینیان نیز گفته است که از این توافق ناخرسند است، اما استدلال کرده است که برای جلوگیری از تلفات بیشتر بشری و از دست دادن اراضی، ناگزیر آن را امضا کرده است.

به گفتۀ تیگران موکوچیان، رییس کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، نتایج نهایی انتخابات تا یک هفتۀ دیگر اعلام خواهد شد. به نقل خبرگزاری انترفکس، آقای موکوچیان گفته است که بر اساس نتایج، پاشینیان به تنهایی قادر به تشکیل حکومت خواهد شد.

آمار نشان می‌دهد که از جمع کم و بیش ۲.۶ میلیون فرد واجد شرایط رای‌دهی، حدود ۵۰ درصد آنان در انتخابات روز یک شنبه اشتراک کرده بودند.

این مطلب بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG