لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: جلوگیری از تهدید تروریزم در افغانستان هدف مهم است


رهبران نظامی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز شنبه ۱۸ سپتمبر (۲۷) سنبله گفتند که جلوگیری از تهدید دهشت افگنی از افغانستان یک هدف مهم و کلیدی آنان است، اما تا هنوز ماموریت ضد دهشت افگنی در آنکشور در نظر گرفته نشده است.

راب باور، رییس کمیته نظامی ناتو پس از دیدار با وزرای دفاع کشورهای عضو این پیمان به خبرنگاران گفت که در مورد تهدید دهشت افگنی که از افغانستان ظهور خواهد کرد، نگران اند، اما تصریح کرد که راه اندازی عملیات ضد دهشت افگنی ازسوی ناتو در آنکشور شامل اجندای بحث نیست.

او گفت: " این به این معنی نیست که این گونه عملیات در آینده صورت نخواهد گرفت."

این در حالی است که مقامات نظامی امریکایی گفته اند که جنگ امریکا در افغانستان پایان یافت، اما مبارزه با گروه‌های دهشت افگنی ادامه خواهد داشت.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که نظامیان امریکایی این توانایی را دارند تا با استفاده از قابلیت فوق افق، تهدیدات برخاسته از افغانستان را با انجام حملات از بیرون از مرزهای افغانستان مهار کند.

شماری از نظامیان برجستهٔ امریکایی پیشبینی کرده اند که گروه‌های دهشت افگنی، به ویژه القاعده در مدت چند سال توانایی راه اندازی حمله بر ایالات متحده را خواهد یافت.

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به گروه‌های که در تلاش آسیب رسانیدن به ایالات متحده اند هشدار داده گفت: "ما پیدای تان می‌کنیم و مجبور تان می‌سازیم که بهای کردار تان را بپردازید. ما هیچ زمانی توقف نخواهیم کرد".

ناتو چند سال پس از ختم جنگ جهانی دوم درجریان جنگ سرد میان دو ابرقدرت وقت، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی پیشین به خاطر دفاع از کشورهای عضو در برابر تهدید اتحاد شوروی و پیمان وارسا که شوروی پیشین و کشورهای کمونیستی اروپای شرقی در آن عضویت داشتند، ایجاد شد. ایالات متحده امریکا، کانادا و کشورهای اروپای غربی و شمالی چون بریتانیا، آلمان، فرانسه، ناروی و بلجیم اعضای مهم این پیمان اند.

هزاران سرباز کشورهای عضو ناتو در افغانستان طی حضور بیست ساله امریکا در آنکشور، ماموریت‌های امنیتی و نظامی را اجرا کرده اند.

آنان در کنار جنگ عليه طالبان در تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت گذشته افغانستان نیز سهم داشتند و در جریان نبرد شماری از نیروهای شان کشته و زخمی هم شدند. پیمان ناتو رهبری ماموریت‌های آیساف و حمایت قاطع را نیز به عهده داشت.

نیروهای این پیمان با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند.

XS
SM
MD
LG