لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی: نمی‌پذیریم که داعش در نزدیک مرز ما در افغانستان خانه کند 


ابراهیم ریسی، رییس جمهور ایران امروز ۱۸ سپتمبر (۲۷ سبنله) هشدار داد که حضور گروه داعش در افغانستان برای کشوراش قابل پذیرش نیست.

آقای رییسی که برای اشتراک در نشست سازمان‌ همکاری‌های شانگهای به تاجیکستان رفته بود در پایان سفراش گفت که حضور داعش در افغانستان نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه خطرناک خواهد بود.

او افزود: "هیچ گونه نمی‌پذیریم در کنار مرز مان جریان تروریسی و داعشی بخواهند آنجا خانه بکند و به کشورها و منطقه و به افغانستان ضربه بزند."

این در حالی است که بر اساس گزارش سالانه‌ وزارت خارجهٔ امریکا در مورد دهشت افگنی در جهان، ایران را "بدترین کشور حامی تروریزم" در جهان است.

براساس این گزارش رژیم ایران سالانه در حدود یک میلیارد دالر را صرف حمایت از گروه های تروریستی می‌کند.

در این گزارش همچنان آمده است که ایران به گونه متداوم به شبکه حمایوی القاعده پناهگاه و اجازه فعالیت در آن کشور را داده است؛ گروهی که جنگجویان و پول را به ساحات پرمنازعۀ افغانستان و سوریه می‌فرستد.

این گزارش حاکی است که گروه های یاد شده به حمایت از ایران فعالیت کرده و در پی توسعه نفوذ "بد نام" این کشور در سراسر جهان اند.

ایران با افغانستان در حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و در جریان سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ زمانی که طالبان در قدرت بودند، این گروه را به رسمیت نشناخته بود.

گروه طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ پس از حدود ۲۰ سال جنگ،‌ یک بار دیگر کنترول افغانستان را در حالی در دست گرفته است که نگرانی‌ها از عرض اندام مجدد گروه القاعده و همچنان تقویت گروه داعش در افغانستان بالا گرفته است.

هفتهٔ گذشته، دیوید کوهن، معاون ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده در یک نشست مقام های استخباراتی در بیرون از شهر واشنگتن دی سی گفت که نشانه های واضحی وجود دارد که تحرکات القاعده در افغانستان آغاز شده است و هشدار داد که شبکهٔ القاعده ممکن تا یک سال دیگر خود را در افغانستان "بازسازی" کند.

سایر مقام های مبارزه با تروریزم، به ویژه کشور های غربی و کارمندان کمک رسانی در منطقه گفته اند که القاعده احتمالاً فعالیت های خود را در سطح پایین در افغانستان حفظ خواهد کرد، اما هشدار داده اند که شاخهٔ خراسان داعش از ماه ها به این سو در کشور های همسایهٔ افغانستان مصروف اعمار زیر بنا ها برای این گروه است.

در تازهٔ ترین حملهٔ که گروه داعش مسوولیت آنرا بر عهده گرفت، در میدان هوایی کابل بر علاوهٔ ۱۲ نظامی امریکایی در حدود ۱۷۰ شهروند افغانستان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG