لینک های دسترسی

Breaking News

مناظره تلویزیونی نامزدان معاونیت ریاست جمهوری امریکا


 معاونین نامزدان ریاست جمهوری امریکا در مناظره بیشتر از نامزدان ریاست جمهوری مربوطه خود دفاع کردند
معاونین نامزدان ریاست جمهوری امریکا در مناظره بیشتر از نامزدان ریاست جمهوری مربوطه خود دفاع کردند

مایک پنس، والی ایالت اندیانا و نامزد برای معاونیت دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری خواه و تیم کین، سناتور ایالت ویرجنیا و نامزد برای معاونیت هیلری کلنتن، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ٢٠١٦ ریاست جمهوری در یگانه مناظره تلویزیونی که در فارم ویل پنسلوانیا برگزار گردید شرکت ورزیدند.

مناظرۀ معاونین نامزدان ریاست جمهوری ایالات متحده یک هفته پس از آن صورت می گیرد که هردو نامزد ریاست جمهوری، سه شنبۀ گذشته برای نخستین بار در یک مناظرۀ تلویزیونی اشتراک ورزیدند.

در حالی که هریک از این نامزد معاونینی ریاست جمهوری سعی داشتند تا از کارنامه ها و اعتبار خویش صحبت کنند، می کوشیدند از هیلری کلنتن و دونالد ترمپ نیز در جریان مناظره دفاع کنند و هریک را مستحق این مقام بدانند.

این مناظره آنها در حالی صورت گرفت که پنج هفته برای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و هریک از نامزدان به سختی می کوشد تا جانشین براک اوباما گردد که درماه جنوری ٢٠١٧ ریاست جمهوری را وداع می گوید.

نامزدان معاونین ریاست جمهوری هردو شباهت هایی دارند و مدت زمان طولانی را در خدمات عامه در مقام های بلند دولتی صرف کرده اند. به نظر تحلیلگران جای شگفتی بود که تا این مناظره قبلا آنها باهم دیگر آشنا نبوده اند و باهم ملاقات نداشته اند.

درمناظره تم کین و مایک پنس روی نه موضوع از عدم پرداخت مالیه توسط دونالد ترمپ، تا استفاده از سرور شخصی و استعمال آن برای ایمیل های رسمی از جانب هیلری کلنتن سوالات مربوطه را جواب دادند.

درین مناظره همچنان از توهین اشخاص، ملت ها، قهرمانان تا تمجید پوتین از جانب دونالد ترمپ، ملامت دانستن اداره اوباما و هیلری کلنتن در برابر وضع اسفناک سوریه و شرقمیانه تا ایجاد دولت اسلامی، موضوع سقط جنین و مخالفت جمهوری خواهان به آن و دادن حق انتخاب به زنان از طرف دموکراتها گفتگوهای داغی صورت گرفت.

موضوعات هستوی ایران و کوریای شمالی و دفاع امریکا در برابر حمله احتمالی سلاح هستوی بر ایالات متحده، عدم کارایی اداره اوباما در برابر روسیه در وقت اشغال کریمه و جدا سازی آن از اوکراین در جریان مناظره بحث شد.

درمجموع دانلد ترمپ به سبب انتقادات و به گفته تم کین اهانت هایی که در مورد مکسیکویی ها، زنان، مسلمانان، قاضی اندیانا و جان مکین در گذشته کرده بود مورد انتقاد قرار می گرفت و به تکرار گفته می شد که او اهلیت این را ندارد تا در مسند ریاست جمهوری امریکا تکیه بزند.

مایک پنس بیشتر از موقف دونالد ترمپ برای عظمت دوباره امریکا و تقویت اردوی ایالات متحده برای این کار دفاع میکرد، ولی تم کین به کارکردگی های هیلری کلنتن در زمان وزارت خارجه، سنا و کارهای اجتماعی او استناد می کرد که چگونه خدماتی را انجام داده است.

موضوع عدم پرداخت مالیه از جانب دانلد ترمپ بخش وسیعی از مناظره را به خود اختصاص داد که تم کین آنرا دلیل می دانست که نباید بالای او اعتماد شود و مردم ازین که او به حیث قوماندان اعلای این کشور پهناورشود هراسان می باشند.

مایک پنس اداره اوباما وهیلری کلنتن را مسئول اغتشاش وسیعی درشرق میانه میدانست و خروج قبل از وقت عساکر را از عراق دلیل ایجاد گروه دولت اسلامی دانست.

برعکس تم کین این اداره را عامل دستگیر ی و جزا دادن بن لادن دانسته و گفت که این اداره توانسته است ١٧٥ هزار عسکر امریکایی را از عراق و افغانستان دوباره به کشور عودت بدهد. او همچنان از معامله هستوی با ایران دفاع کرد.

درمقابل پنس از عدم توانایی اوباما در اشغال کریمه و الحاق خاک اوکراین به روسیه سخن گفت و اضافه کرد که عدم اقدام اوباما سبب گردید تا روسیه نفوذش را در چندین نقطه جهان گسترش بخشد.

یکی از مسایل داغ بحث تمجید دانلد ترمپ از پوتین بود که به گفته تم کین دانلد ترمپ نتوانسته است بین دکتاتور و رهبریک کشور فرق بگزارد و این به خاطر مراودات تجارتی بین ترمپ و روسیه وانمود میشد.

ازدیاد مالیه و تقلیل مالیه برامریکایان نیزبین دو کاندید از موضوعات داغ بود که هریک از موقف خود دفاع میکرد و موضوع قرضه امریکا که به نوزده تریلیون دالر رسیده است باعث نگرانی امریکایان دانستند.

جانب پنس این ازدیاد را به اداره اوباما نسبت میدهد ولی کین می گوید در صورتیکه مالیه کمتر شود چگونه باز پرداخت این قرضه امکان داشته می تواند.

بسیاری به این عقیده اند که نتایج این مناظره کدام تاثیر جدی روی مبارزات انتخاباتی دو رقیب نخواهد داشت، اما باز هم در شناسایی بهتر این کاندیدان کمک میکند.

در کنار مناظرۀ دیشب درامریکا قرار است دو مناظرۀ دیگر که یکی به تاریخ نهم اکتوبر و دیگر آن به تاریخ نزدهم اکتوبر خواهد بود، میان نامزدان ریاست جمهوری صورت گیرد.

به گفته تحلیل گران این مناظره ها برای یک تعداد زیاد رأی دهندگانی که هنوز در تصمیم شان مبنی بر گزینش هیلری کلنتن و دونالد ترمپ متردد استند، کمک کننده بوده، اما بر ذهن طرفداران دیرینۀ این دو نامزد، تأثیری چندانی ندارد.

XS
SM
MD
LG