لینک های دسترسی

Breaking News

آتش سوزی جنگلات جلغوزه در نورستان شدت یافته است


نمای از جنگلات ولایت نورستان
نمای از جنگلات ولایت نورستان

آتش سوزی در جنگلات جلغوزه ولایت نورستان شدت یافته و تا اکنون مساحت شش کیلومتر مربع جنگلات جلغوزه حریق شده است.

هشت روز پیش، این آتش سوزی در نتیجۀ بی‌احتیاطی یک باشندۀ محل که مواشی اش را در این جنگلات می‌چراند، رخ داد و با آغاز باد تند و شدید، این آتش سوزی وسعت یافته است.

انجینر سعدالله پاینده زوی، رئیس شورای ولایتی نورستان به صدای امریکا گفت که آتش سوزی در ولسوالی نورگرام در دو قریۀ واقع در وسط جنگل، رخ داده است.

به گفتۀ انجینر پاینده‌زوی، در اثر این آتش‌سوزی‌ها تا اکنون مساحت شش کیلومتر مربع جنگلات در نورگرام طعمه آتش شده و بیش از سه تُن جلغوزه به ثمر رسیده از بین رفته است.

آقای پاینده زوی به صدای امریکا گفت "تقریباً شش کیلومتر مربع محدوده اش کاملاً حریق شده، جنگلات جلغوزه بوده که مردم محل از آن همه ساله به خاطر پیشبرد زندگی شان استفاده می‌کردند، به بازار عرضه می‌کردند، از این بسیار یک بهره اقتصادی می‌برداشتند. امسال مردم توقع داشتند که نسبت به سال‌های گذشته حاصلات آن بیشتر باشد."

جلغوزه تنها منبع عایداتی مردم

به گفتۀ رئیس شورای ولایتی، ۷۰ پولیس نورگرام به محل رویداد رفته و برای جلوگیری از وسعت آتش اقدام کرده اند؛ اما این تلاش به جای نرسیده و در این زمینه به کمک دولت مرکزی نیاز است.

جلغوزه نخستین منبع عایداتی مردم نورگرام می باشد. در این سالهای اخیر توجه لازمی به تربیه و گسترش این جنگلات صورت نگرفته و باشنده گان از وضعیت جنگلات نگران ابراز نگرانی می کنند.

یک باشندۀ محل می گوید که تنها منبع عاید آنان جلغوزه بود. او که نخواست نامش را به صدای امریکا بگوید گفت "همین عاید را داشتیم، سمارق و پسته هم منبع عایداتی است؛ ولی جلغوزه عایدات بیشتر داشت، بسیار باغدارای خوب بود، مردم جز از فروش جلغوزه دیگر چیزی نداشتند، مردم زمینه کاری دیگری ندارند و با مشکلات جدی روبرو هستند، مردم آب می‌برند می‌ریزند ولی نتیجه نمی‌دهد.

ریاست زراعت ومالداری ولایت نورستان، در مورد حرف نمی‌زند ولی حافظ عبدالقیوم والی این ولایت می‌گوید گروه قومی برای جلوگیری از سرایت آتش به سایر جنگلات وارد محل شده اند.

آقای قیوم گفت "مردم به محل رسیده اند. آنان برای جلوگیری از سرایت آتش کار می‌کنند، کوشش می کنیم که دیگر هم مردم را بسیج سازیم."

با وجودی که امروز روز هشتم آتش سوزی در جنگلات جلغوزه ولایت نورستان است؛ اما مقامات برای مهار آتش‌سوزی خواهان کمک‌های هوایی شده اند.

XS
SM
MD
LG