لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: در مورد آزمایش میزایل کوریای شمالی با متحدان خود مشورت می‌کنیم


کوریای شمالی روز جمعه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) دو میزایل بالستیک دیگری را آزمایش کرد که سومین آزمایش پیونگ‌یانگ در کمتر از دو هفته گذشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دو میزایل پرتاب شده ۴۳۰ کیلومتر تا ارتفاع حداکثر ۳۶ کیلومتر را طی کردند.

فرماندهی امریکا در اقیانوس هند و آرام در واکنش به پرتاب میزایل‌های کوریای شمالی، با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر "تعهد ایالات متحده به دفاع ازکوریای جنوبی و جاپان" اعلام کرد که واشنگتن در این زمینه در حال مشورت با متحدان و شرکای بین‌المللی خود است.

در این بیانیه آمده است: "در حالیکه ارزیابی ما این است که این رویداد خطری فوری برای قلمرو یا نیروهای ایالات متحده و متحدان محسوب نمی‌‌شود، اما این آزمایش میزایلی تاثیر بی‌ثبات کنندهٔ برنامه تسلیحاتی غیر قانونی کوریای شمالی را نشان می‌دهد. تعهد ایالات متحده به دفاع از کوریای جنوبی و جاپان، آهنین است. "

میزایل های امروز چند ساعت پس از آن پرتاب شدند که دولت امریکا چند مقام بلندپایه کوریای شمالی را به خاطر آزمایش های پیشین مورد تحریم قرار داد.

پیونگ یانگ پیش از پرتاب میزایل‌ها در بیانیه ای تهدید کرد که اگر امریکا در "موضع رویارویی" باقی بماند، با واکنش شدید و صریح کوریای شمالی روبرو خواهد شد.

کوریای شمالی به تاریخ ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) نیز یک میزایل بالستیک را از قلمرو آن کشور پرتاب کرده بود.

پیش از آن کوریای شمالی روز چهار شنبه پنجم جنوری نیز ادعا کرده بود که "میزایل هایپرسونیک" یا میزایل فوق سرعت صوت را موفقانه آزمایش کرد. اما کارشناسان نظامی گفته اند که پیونگ یانگ احتمالاً در مورد آزمایش میزایل فوق سرعت صوت مبالغه کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گفت که کوریای شمالی با آزمایش میزایل‌های بالستیک احتمالاً در صدد جلب توجه است.

این دپلومات ارشد امریکایی آزمایش میزایل‌های بالستیک توسط کوریای شمالی را اقدام "بی ثبات کننده" خواند. آقای بلینکن بار دیگر از کوریای شمالی خواست تا با ایالات متحده در میز مذاکره بنشیند،‌ زیرا امریکا در برابر رژیم کیم جونگ اون، رهبر آن کشور، ''نیت خصمانه'' ندارد.

جن ساکی، سخنگوی قصر سفید، پیشتر در روز سه شنبه و پس از دومین پرتاب میزایل بالستیک توسط کوریای شمالی، از مقامات آن کشور خواست با خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر، وارد گفتگوهای پایدار و اساسی شوند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده این اقدام پیونگ یانگ را "ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد" و "تهدیدی برای همسایگان کوریای شمالی و جامعه بین‌المللی" خوانده است.

XS
SM
MD
LG