لینک های دسترسی

Breaking News

ناروی: اسراییل در حملات بر غزه ممکن قوانین بین‌المللی را زیرپا کرده باشد


آوار بجا مانده از یک ساختمان در شمال غزه که هدف حملات نظامیان اسراییلی قرار گرفت.
آوار بجا مانده از یک ساختمان در شمال غزه که هدف حملات نظامیان اسراییلی قرار گرفت.

اسپن بارت، وزیر خارجۀ ناروی، گفته است که اسراییل با بمباردمان غزه، با خاک یکسان کردن محله‌ها و کشتار هزاران فلسطینی، ممکن قوانین بین‌المللی را زیرپا کرده باشد.

بارت در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است که اسلو هرچند از حق اسراییل برای دفاع از خودش حمایت می‌کند، اما به گفتۀ وی به قوانین بین‌المللی باید پابندی وجود داشته باشد.

وزیر خارجۀ ناروی افزود که باید بین جنگجویان و غیرنظامیان تمیز و تفکیک قایل شد و اطمینان حاصل کرد که حملات نظامی به گونه‌ای متناسب باشد که در آن از آسیب رسیدن بیش‌ از حد به غیرنظامیان و زیربناهای ملکی جلوگیری شود.

او گفت: "به این باور استیم که مواردی وجود دارد که چنین تناسب و تفکیک به گونۀ کامل در نظر گرفته نشده است."

مقام‌های اسراییلی همواره گفته اند که نظامیان آن کشور در حملات برای هدف قرار دادن تندروان حماس در غزه، عمداً غیرنظامیان را آماج حملات قرار نمی‌دهند. هرچند، به گفتۀ مقام‌های صحی فلسطینی گفته اند، از هفتم اکتوبر تا سه شنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) بیش از ۸۵۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، در حملات هوایی و زمینی اسراییل بر غزه کشته شده اند.

به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، حماس در پی حملۀ تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل، کم و بیش ۱۴۰۰ نفر را کشته و ۲۳۹ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته است.

صدر اعظم اسراییل گفته است که تا زمان نابودی کامل گروه حماس، حملات نظامیان اسراییلی بر غزه ادامه خواهد یافت.

ناروی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ میان اسراییل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین میانجی‌گری کرد که منجر به توافق ۱۹۹۳ اسلو میان دو طرف درگیر شد. از آن زمان تا کنون، ناروی سرگرم کار با گروه‌هایی است که مساعدت‌های بین‌المللی برای سرزمین‌های فلسطینی را هماهنگ می‌کنند.

تا کنون اسراییل به خواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری به منظور انتقال کمک‌های بیشتر بشری به غزه، تمکین نکرده است، هرچند وزیر خارجۀ ناروی یکبار دیگر بر یافتن راه حل سیاسی برای وضعیت پیش‌آمده تاکید کرد.

وزیر خارجۀ ناروی با اشاره به محاصرۀ غزه، قطع جریان آب، برق و امکانات طبی و حملات اسراییل بر آن ساحه گفت: "آنچه را در غزه شاهد استیم یک وضعیت وحشتناک دراماتیک بشری است."

بارت گفت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ساحات به گونۀ کامل بمباردمان و هزاران خانه ویران شده است. او افزود که تاسیسات طبی نیز هدف حملات قرار گرفته است که به گفتۀ وی از رهگذر قوانین بین‌المللی "آشکارا مشکل‌ساز" است.

وزیر خارجۀ ناروی ضمن تاکید بر راه حل دو کشور – فلسطین و اسراییل – که در توافق اسلو پیش بینی شده است، گفت: "نیاز است که به مسایل کلیدی برگشته و غور کنیم که برای حل منازعۀ اسراییل-فلسطین چه باید بکنیم."

گروه

XS
SM
MD
LG