لینک های دسترسی

Breaking News

تمرکز قومندان ناتو بر شکست طالبان


جنرال نیکلسن گزارشی در باره اوضاع جنگ افغانستان را به مقام های ارشد امریکایی ارائه کرده است
جنرال نیکلسن گزارشی در باره اوضاع جنگ افغانستان را به مقام های ارشد امریکایی ارائه کرده است

آژانس اسوشیتید پرس به نقل از یک مقام نظامی امریکا که نخواسته از او نام برده شود خبر میدهد که این گزارش همچنان بر چگونگی شکست دادن طالبان متمرکز است.

محتویات اولین ارزیابی از کارکرد سه ماهه ای جنرال جان نیکلسن قوماندان جدید ماموریت حمایت قاطع تا هنوز علنی نشده است، اما استراتیژی نظامیان ایالات متحد با تصمیم اخیر باراک اوباما که به سربازان این کشور در نبرد با شورشیان دست باز میدهد، در حال دگرگون شدن است.

بر اساس دستور رئیس جمهور اوباما، اردوی امریکا در افغانستان بیشتر آزادی عمل خواهند داشت تا نیروی های افغان را در نبرد های زمینی و حمایت هوایی یاری رسانند.

جنرال چارلس کلیفلند، سخنگوی ماموریت حمایت قاطع با تاکید روی بلند بردن ظرفیت نیروی های افغان می گوید "هدف عمومی که ما در اینجا سعی داریم به آن نایل آئیم، کمک کردن به افغانها در راه ایجاد ظرفیت پایدار امنیتی می باشد، تا نه تنها این که امشب در یک جنگ برنده شوند، و یا در ماه آینده در نبردی پیروز گردند، بلکه ظرفیت امنیتی پایدار داشته باشند تا افغانها را قادر سازد که از خود دفاع کرده و سپس به این تهدیدات فرامرزی رسیدگی نمایند".

جنرال نیکلسن زمانی قوماندانی بیش از ۱۰ هزار سرباز ناتو را در افغانستان به عهده گرفت که وضعیت امنیتی در افغانستان به وخامت می گراید.

گزارش وی از چگونگی اوضاع در افغانستان در حالی تهیه می شود که طالبان به حملات خود در بسا مناطق، بخصوص در جنوب و شمال این کشور شدت بخشیده اند.

کارشناسان در کنار حضور طالبان از تهدید القاعده نیز یاد کرده و همسویی شورشیان طالب و القاعده را خطری به منافع ایالات متحده می دانند.

هارون میر یک تحلیلگر أفغان می گوید "امیدوارم که امریکا نیرو هایش را به همین اندازه، در سال ۲۰۱۷ نیز در أفغانستان نگهدارند".

بر اساس زمان بندی خروج نیروهای امریکایی، قرار است شمار کنونی ۹۸۰۰ سرباز به ۵۵۰۰ سرباز کاهش یابد.

در همین حال ایوب عمری، ولسوال پیشین گرمسیر ولایت هملند که ساحه تحت کنترولش زمانی شاهد نبرد های شدید میان نیروی های بین المللی و طالبان بود، باور دارد که تنها گزینه برای شکست طالبان، تجهیز و پشتیبانی از نظامیان أفغان است.

آقای عمری می گوید " نیار است روی اکمال و توانمندی اردو کار صورت گیرد که به تناسب نیرو های امریکا صد بار موثریت خواهد داشت".

هزاران نیروی محاربوی خارجی در پایان سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کردند و شمار باقیمانده آنها مصروف آموزش و مشورت دهی به نیروهای امنیتی افغانستان اند.

XS
SM
MD
LG